دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همینک حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس می کند. همچنین در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

محمد زارع
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۳:۳۹
جناب استاد انصاری آیا بررسی عوامل و پیامدهای مفقود شدن منابع تاریخی شیعه موضوع مناسبی برای رساله دکتری هست لطفا راهنمایی بفرمایید درصورت مثبت بودن پاسخ مساعدت می کنید ؟ ایمیل را لطف نمایید

با تحیات. جالب است. البته نیاز به دقت در تعیین مباحث مرتبط دارد
عباس مسیحا
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱:۱۳
با سلام واحترام
اینجانب دانشجوی دکتری شیعه شناسی در موضوع رساله دکتری در خصوص اسماعیلیه نیاز به گفتگو و مشاوره با حضرتعالی دارم اگر ممکن است محبت فرموده ایمیل خود را ارسال نمایید با تشکر مسیحا

با تحیات. ممنونم. hf_ansari@yahoo.com
امیرمحمد سالاروند
۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۶
آقای انصاری، سلام
اشاراتتان در کانال تلگرامی به مسئلهٔ تصحیح متون حدیثی چندی است که فکر مرا مشغول کرده. یاد دارم که چند سال پیش در مقدمه نهج‌البلاغه ترجمه شهیدی​ خواندم که هنوز به متن نهایی نرسیده‌ایم. وقتی در گذشته سیر می‌کنم این تنها چیزی است که به یاد دارم درباره این مسئله​، قبلاً هنگام خواندن متون حدیثی به اینکه تصحیح کیست، چه شیوه‌ای​ را اتخاذ کرده و ... دقت نمی‌کردم. این داستان درباره متون ادبی کاملاً به گونه‌ای دیگر است. راستش را بخواهید اشارات شما و مطالب دیگری​ که پراکنده شنیدم موجب شد که به حال خود تأسف بخورم.
بگذریم.
چند سؤال داشتم.
اشاره کرده بودید که باید به متون مصحح اهل سنت توجه کرد. امکان دارد که نام چند عنوان از این کتاب‌ها​ را بگویید که از نمونه‌های درخشان تصحیح باشند؟ اگر شد با مشخصات نشر و ... کتابخانه‌ها که کتاب خیلی کتاب نمی‌خرند اما شاید در نمایشگاه بشود پیدایشان کرد. و بعد کتاب‌هایی که درباره تصحیح متون حدیثی‌اند یا مقاله‌هایی ...
اصلاً چه کسانی شاخص‌اند در این راه؟
خلاصه آنکه پیاده‌ام و علاقه‌مند، اگر وقت داشتید و حوصله که راهنمایی‌ام کنید همیشه وام‌دارتان خواه
سید محمد صادق رضوی
۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۴
با سلام خدمت استاد بزرگوار و تشكر از مطالب و تحقيقات دقيق شما،
در ضمن مقاله ی ( دانشمند شيعی در عصر شاه شيخ ابو اسحاق اينجو) به تحقیق رساله ثلاث و اربعون حدیثا توسط سید حسن موسوی اشاره فرمودید، تا جایی که اطلاع دارم چنین اثری چاپ نشده ، آیا در حال تحقیق است؟
متشکرم

سلام علیکم. ظاهرا در تراثنا چاپ شده
سلمان حسین زاده
۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۴۰
با عرض سلام و احترام
بنده یکی از شاگردان استاد سید علیرضا حسینی شیرازی هستم که تعلیقه های رجالی کافی دارالحدیث اثر ایشان است. یک روز نظر جناب دکتر انصاری در رابطه به تعلیقه های کافی ایشان مطرح شد و ایشان یک طرح خوبی داشتند. از خدمت شما خواستارم که ایمیل جناب دکتر را بفرمایید تا بنده خدمتشان عرض نمایم.


hf_ansari@yahoo.com
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۲۲۹٫۶۸۴ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۱۱۱ نفر
تعداد یادداشت ها : ۸۹۴

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مقالات آبان ۱۳۹۵
المذهب الفقهي الزيدي اليوم في اليمن ينطلق علی أساس ثلاث مدارس فقهية متميزة التي کانت تتداول في القرون الماضية في ايران والعراق واليمن: أولها هي المدرسة الفقهية القديمة الزيدية في الکوفة (العراق) التي تنطلق أکثر من المذاهب الفقهية العراقية والمتأثرة من المدرستين الفقهيتين المتمايزتين، هما: المدرسة الفقهية الشيعية القديمة في الکوفة وثانيهما المدرسة الحنفية...
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۹:۴۸
أهم حقبة من تاريخ الزيدية من حيث الاتساع والتنوع الفکري والعلمي والعطاء الثقافي هي حقبة تواجدهم في شمال ايران وخراسان والري منذ اواخر القرن الثالث الهجري وصولاً إلی نهايات القرن السادس. ونحن نعرف أن الإمامة الزيدية والمؤسسات التابعة لها في اليمن وعبر محاولات عدة، ولأسباب مذهبية وسياسية وخاصّة في عصر الإمام المنصور بالله عبدالله بن حمزة (المتوفی سنة 614...
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۹:۴۸
این هم دومین یادداشت درباره کتابی دیگر از دکتر امیر معزی. این را هم گویا تاکنون منتشر نکرده ام. شاید به دلیل اینکه ناقص است. دکتر محمد علی امير معزی، استاد کرسی تشيعِ مدرسه عالی سوربن بيش از دو دهه است که مطالعات متعددی درباره تاريخ تحول عقايد شيعه در رابطه با موضوع امامت و پديدار شناسی مفاهيم و انديشه های باطنی و معنوی شيعی را آغاز کرده است. کتاب پيشوای ملکوتی...
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۹:۴۶
کتاب راهبر الهی در تشيع نخستين اثر پروفسور محمد علی امير معزی، استاد کرسی مطالعات شيعی در مدرسه عالی سوربن نخستين بار در سال 1992م به زبان فرانسه منتشر گرديد و دو سال بعد در 1994 به زبان انگليسی ترجمه شد. به اين کتاب در مجامع اسلام شناسی غربی اقبال زيادی نشان داده شد و حتی خلاصه هايی از آن به زبانهای فارسی و عربی منتشر گرديد. بخشی از اين امر به دليل روايت تازه ای است که...
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۹:۴۵
با تشکر از آقای حامد زارع *به عنوان نخستین سوال بفرمائید ایده انتشار این مجلد سه دفتری چگونه در ذهن شما تکوین شده است؟ آیا صرفا جمع آوری مقالات پراکنده منظور نظر نویسنده بوده است؟ پاسخ: واقعش تنها گردآوری بخشی از مقالات من در این حوزه بود. من چند پروژه بزرگ تألیفی دارم در خصوص تاریخ باورها و مکتب ها در ایران و اسلام. در این میان در طی سالهای گذشته سعی من این بوده...
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۹:۴۲
غزالی یکی از معدود عالمان تمدن اسلامی است که آثار و تفکرش مرزهای جهان اسلام را در نوردید و حتی در مغرب زمین تعدادی از آثارش از سده های میانه و قبل از عصر جدید مورد توجه قرار گرفت. همینک هم در دانشگاه های غرب بخش عمده ای از شناخت اسلام متکی است بر آثار غزالی و تفکر او. تعدادی از آثارش به زبان های غربی ترجمه شده و اندیشه و تألیفاتش بخش مهمی از بنیاد شناخت غربیان از...
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۹:۴۰
بی تردید بعد از ملا صدرا، آقا علی مدرس بزرگترین حکیم و فیلسوف ایرانی است که ابتکارات مهمی در مباحث فلسفی دارد. از ویژگی های او این بود که برخلاف بسیاری از دیگر اتباع ملاصدرا مبانی و مباحث فلسفی را با مباحث عرفانی مکتب شاگردان ابن عربی نمی‌ آمیخت. قبل و بعد او بسیاری بودند از شارحان ملا صدرا که شیوه آنان آمیختن فلسفه و عرفان نظری شارحان ابن عربی بوده است. علامه...
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۹:۴۰
لقب كليني به روستاي كُلَين در ناحيه ( رستاق ) پشاپويه ري مربوط مي شود . می دانيم که به اين روستا شماري از علماي شيعه منسوب بوده اند . اصطخری نام ناحیه پشاپویه را جزء اَعمال ( نواحی ) ری ذکر کرده است . حمدالله مستوفی از آن به عنوان یکی از نواحی چهارگانه ری نام برده است . وی می نويسد که "در او سي پاره ديه است , از جمله كوشك و علي آباد و كيلين .. " . همانطور که می بينيم در اينجا...
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۹:۲۱
مدتی است بحثی درگرفته است در زمینه تحلیل ادبیات حدیثی شیعه امامیه که از آن به عنوان طریقه فهرستی تعبیر شده. مبتکر این عنوان آن را شیوه محدثان امامیه در سده های نخستین می داند و در مقابل شیوه محدثان اهل سنت را طریقه رجالی ارزیابی می کند. اختلاف این دو را هم در این می داند که در طریقه رجالی انتقال حدیث از طریق شفاهی و بدون اتکای به متن های مکتوب حدیثی است و طریقه...
يكشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۹:۱۰
امروز یکی از دوستان مطالبی را فرستاد بابت نقد تصوف که گویا همینک در ایران برای آن بناست نشستی برگزار شود. نقد تصوف البته چیز خوبی است به دو شرط نخست اینکه واقعاً نقد باشد به معنی بررسی نظری ابعاد مختلف تصوف و دوم اینکه چنانکه مقتضی نقد و نقادی است دست اندرکاران شناخت درستی از تاریخ تصوف داشته باشند و آثار تحقیقی در این رابطه را درست خوانده باشند. بدون این نوع...
دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۸
چند ماهی قبل از درگذشت استادم محقق طباطبایی بود که در سفری به قم در خدمت استاد دیگرم مرحوم محقق جعفری دو سه روزی خدمت مرحوم آقای طباطبایی بودم. مرحوم آقای طباطبایی نظرش این بود که فهرست شیخ را که سال ها روی آن کار کرده بود باید هر چه زودتر برای چاپ و نشر ساماندهی کند. نظر ایشان این بود که کتاب یک سال هنوز کار دارد. آنچه تا آن زمان انجام شده بود تنها مقابله حدود ده...
دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۷