دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همینک حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس می کند. همچنین در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

محمد زارع
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۳:۳۹
جناب استاد انصاری آیا بررسی عوامل و پیامدهای مفقود شدن منابع تاریخی شیعه موضوع مناسبی برای رساله دکتری هست لطفا راهنمایی بفرمایید درصورت مثبت بودن پاسخ مساعدت می کنید ؟ ایمیل را لطف نمایید

با تحیات. جالب است. البته نیاز به دقت در تعیین مباحث مرتبط دارد
عباس مسیحا
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱:۱۳
با سلام واحترام
اینجانب دانشجوی دکتری شیعه شناسی در موضوع رساله دکتری در خصوص اسماعیلیه نیاز به گفتگو و مشاوره با حضرتعالی دارم اگر ممکن است محبت فرموده ایمیل خود را ارسال نمایید با تشکر مسیحا

با تحیات. ممنونم. hf_ansari@yahoo.com
امیرمحمد سالاروند
۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۶
آقای انصاری، سلام
اشاراتتان در کانال تلگرامی به مسئلهٔ تصحیح متون حدیثی چندی است که فکر مرا مشغول کرده. یاد دارم که چند سال پیش در مقدمه نهج‌البلاغه ترجمه شهیدی​ خواندم که هنوز به متن نهایی نرسیده‌ایم. وقتی در گذشته سیر می‌کنم این تنها چیزی است که به یاد دارم درباره این مسئله​، قبلاً هنگام خواندن متون حدیثی به اینکه تصحیح کیست، چه شیوه‌ای​ را اتخاذ کرده و ... دقت نمی‌کردم. این داستان درباره متون ادبی کاملاً به گونه‌ای دیگر است. راستش را بخواهید اشارات شما و مطالب دیگری​ که پراکنده شنیدم موجب شد که به حال خود تأسف بخورم.
بگذریم.
چند سؤال داشتم.
اشاره کرده بودید که باید به متون مصحح اهل سنت توجه کرد. امکان دارد که نام چند عنوان از این کتاب‌ها​ را بگویید که از نمونه‌های درخشان تصحیح باشند؟ اگر شد با مشخصات نشر و ... کتابخانه‌ها که کتاب خیلی کتاب نمی‌خرند اما شاید در نمایشگاه بشود پیدایشان کرد. و بعد کتاب‌هایی که درباره تصحیح متون حدیثی‌اند یا مقاله‌هایی ...
اصلاً چه کسانی شاخص‌اند در این راه؟
خلاصه آنکه پیاده‌ام و علاقه‌مند، اگر وقت داشتید و حوصله که راهنمایی‌ام کنید همیشه وام‌دارتان خواه
سید محمد صادق رضوی
۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۴
با سلام خدمت استاد بزرگوار و تشكر از مطالب و تحقيقات دقيق شما،
در ضمن مقاله ی ( دانشمند شيعی در عصر شاه شيخ ابو اسحاق اينجو) به تحقیق رساله ثلاث و اربعون حدیثا توسط سید حسن موسوی اشاره فرمودید، تا جایی که اطلاع دارم چنین اثری چاپ نشده ، آیا در حال تحقیق است؟
متشکرم

سلام علیکم. ظاهرا در تراثنا چاپ شده
سلمان حسین زاده
۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۴۰
با عرض سلام و احترام
بنده یکی از شاگردان استاد سید علیرضا حسینی شیرازی هستم که تعلیقه های رجالی کافی دارالحدیث اثر ایشان است. یک روز نظر جناب دکتر انصاری در رابطه به تعلیقه های کافی ایشان مطرح شد و ایشان یک طرح خوبی داشتند. از خدمت شما خواستارم که ایمیل جناب دکتر را بفرمایید تا بنده خدمتشان عرض نمایم.


hf_ansari@yahoo.com
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۲۳۱٫۵۱۳ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۳۱۰ نفر
تعداد یادداشت ها : ۸۹۵

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مقالات مرداد ۱۳۹۵
درباره نسبت میان دو کتاب الملخص و الذخیره پیش از این از نویسنده این سطور یادداشتی منتشر شد. آنجا اشاره ای داشتم به کتاب تمهید الأصول شیخ طوسی به عنوان سندی مهم در این رابطه. اینجا تفصیلاً این سند را مورد بررسی قرار می دهیم: در چند جای این کتاب از هر دو متن الملخص و الذخیره یاد شده است. مورد اول در مقدمه است آنجا که شیخ از نیت خود برای نوشتن شرحی تفصیلی تر در مباحث...
شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۸
در ری سده ششم قمری معتزلیان حنفی، زیدیان و امامیه به دلائل متعدد و از جمله قرابت فکری و کلامی مناسبات حسنه ای کم و بیش با هم داشته اند. از شهرهای دیگر هم معتزلیان در سفر به ری با عالمان زیدی و امامی آنجا ملاقات می کرده و تبادلات علمی همواره میانشان برقرار بوده است. زمخشری، عالم معتزلی مشهور خوارزمی از این دست عالمان است که در ری با علمای زیدی و امامی مرتبط شد. نمونه...
شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۶
اندرسبانی، عالم معتزلی سده ششم خوارزمی در کتابش الأربعین اشاره دارد به مرقد حضرت امیر در نجف و توصیفی درباره آن دارد که حائز اهمیت است. عبارات او نشان دهنده نگرش معتزلیان غیر زیدی است نسبت به جایگاه حضرت امیر. اندرسبانی کتابی در فضائل اهل بیت و حضرت امیر نوشته بوده که گویا از میان رفته است. اینجا عین عبارت او را نقل می کنم‌: 19الف. ... ومن أراد الإکثار من فضائله...
شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۵
۱- پاتریشیا کرون و قبل از او عبد الحسین زرین کوب در اصالت بخش دوم کتاب نصیحة الملوک به غزالی به درستی تردید کرده اند. اگر کسی حتی اندکی با‌ آثار غزالی آشنا باشد و کتاب های او را خوانده باشد در این تردید نمی کند که بخش دوم این کتاب حتی یک درصد هم ممکن نیست از غزالی باشد. آقای دکتر سید جواد طباطبایی در ویراست تازه کتاب تاریخ اندیشه سیاسی در ایران دیدگاه پاتریشیا کرون...
شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۱
این روزها مشغول تدوین مقاله ای هستم در رابطه با کتاب اربعین در حدیث تألیف ابو الکرم عبد السلام بن محمد الأندرسبانی، عالم معتزلی سده ششم قمری كه گویا تنها از آن یک نسخه خطی باقی است. این کتاب مشتمل بر فوائد بسیاری است درباره عالمان قرن ششم خراسان و ری و همدان و نقاط دیگر. من قبلاً در چندین مقاله درباره آثار دیگر او سخن گفته ام و بناست انشاء‌الله همه این مطالب را در...
جمعه ۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۶
این کتاب به زودی منتشر خواهد شد. تصحیح دو متن است و با مقدمه ای مفصل و تحلیلی. موضوع دو متن شیئت معدوم است و در مقدمه به تفصیل درباره این موضوع و ریشه های تاریخی و کلامی آن بحث کرده ایم. در کتاب تشیع امامی در بستر تحول در پاورقی مقاله مربوط به اختلاف فقیهان امامی بر سر یک مسئله فقهی اشاره کردم که کتابی کلامی از عبدالله بن حمزه طوسی شارحی که چند سال پیش نسخه ای از آن به...
جمعه ۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۷:۰۳
یکی از علل انتشار حدیث و البته انبوه حدیث سازی در سده سوم و به ویژه سده چهارم قمری آسان شدن دسترسی و ارزان شدن نسبی کاغذ بود در تمدن اسلامی. پیش از آن معمولاً دستگاه های دولتی مانند دبیرخانه های اداری دسترسی بیشتری به کاغذ داشتند. محدثان بیشتر کارشان نقل حدیث به صورت شفاهی بود و اگر بنایی بر تدوین و کتابت داشتند طبعاً باید به شکل محدود و شخصی و با حجم پایین این کار...
چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۹:۳۸
من تنها یکبار با مرحوم استاد محمد باقر بهبودی ملاقات و گفتگویی داشتم. منزلشان از منزل ما در خیابان اقدسیه تهران چندان دور نبود. رفتم در منزلش و در زدم و ایشان هم با کمال محبت من را که جوانی در حدود بیست و چند سال بودم با آغوش باز پذیرفت. گمان می کنم سه ساعتی با هم بحث کردیم. نمی دانم چرا اما به هر حال از خامی دوران جوانی ام بود که از همان آغاز رفتم سر بحث و جدل کردن با...
چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۹:۳۷
یکی از پیامدهای جریانات اسلام گرایی و احیائی در کشورهای عربی در نیمه سده بیستم تغییر جهانبینی اسلامی در میان اقشار وسیعی از طبقه تحصیلکرده متوسط شهری بود. کسانی مانند حسن البناء، سید قطب، عبد القادر عوده. ابو الاعلی مودودی و ابو الحسن ندوی از نوعی نظام جهان شمول اسلامی سخن می راندند که مبتنی بود بر پاره ای افکار در ارتباط با امت، حاکمیت خداوند، جاهلیت جوامعی که...
چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۹:۳۶
به من انتقاد می کنند که چرا شریف مرتضی را متکلم معتزلی و بهشمی می خوانم. این انتقاد را هم می کنند که چرا می گویم تشیع امامی تفکر کلامیش برای قرنها معتزلی بوده است. این منتقدان معتقدند کلام شیعی اگر تنزیهی است به خاطر احادیث امامان است و معتزله هم از ائمه شیعه مطالبشان را گرفته اند. در اینکه بخشی از شیعیان قبل از آشنایی با معتزله گرایشات تنزیهی داشته اند و روایات...
چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۹:۳۴
در پاسخ به یک نوشته که در انتقاد از یادداشت من درباره عربستان سعودی و نمایندگی اسلام کسی در فیسبوک گذاشته بود من در نوشته ام در کنار ایران از عراق و مصر به عنوان مهمترین مراکز تولید فکر سخن گفتم (علاوه بر آندلس). در ضمن اگر غزالی به عربی می نوشت به معنی این نیست که زبان فارسی زبان هویتی او نبوده. ثالثاَ به وضوح در این یاداشت نوشتم سرزمین تاریخی و فرهنگی ایران یعنی...
چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۹:۳۳
در اینکه تحفة الملوک که شادروان استاد محمد تقی دانش پژوه آن را منتشر کرد از غزالی نیست نباید تردیدی داشت. در این زمینه آقای دکتر نصر الله پورجوادی در مقاله ای مفید و ارزشمند به خوبی سخن گفته است. استادان زرین کوب و پیش از او بدیع الزمان فروزانفر این انتساب را جدی گرفته اند. مرحوم زرین کوب بر اساس آن داوری هایی درباره اندیشه غزالی و دیدگاه او درباره جنگهای صلیبی هم...
چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۹:۳۰