دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همینک حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس می کند. همچنین در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

محمد ابو الحسن
۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۲۵
با سلام واحترام
در کانال تلگرامتان خواسته بودید که اگر کسی نسخه ای شناخته نشده از رجال ابن غضایری می شناسد برای شما معرفی کند. نمی دانم از نسخه مرحوم سید حسن صدر اطلاع دارید یا خیر . اگر مایلید آن را برایتان ارسال نمایم.



با تحیات
لطف می کنید. ایمیل من از این قرار است:
hf_ansari@yahoo.com

از لطفتان بی نهایت ممنونم.
محمد ابو الحسن
۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۲۵
با سلام واحترام
در کانال تلگرامتان خواسته بودید که اگر کسی نسخه ای شناخته نشده از رجال ابن غضایری می شناسد برای شما معرفی کند. نمی دانم از نسخه مرحوم سید حسن صدر اطلاع دارید یا خیر . اگر مایلید آن را برایتان ارسال نمایم.
وحید علوی
۳۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۰
با عرض سلام و احترام
لطفا در مورد واقعه وفات حضرت زهرا و آنچه شیعه در مورد عمر و برخورد وی با خانواده علی(ع) و شخص حضرت زهراعنوان می شود بفرمایید این واقعه تا چه اندازه سندیت تاریخی دارد؟ با تشکر

پاسخ: در این باره کتاب و مطلب زیاد منتشر شده و منابع شیعی و غیر شیعی زیادی از قدیم و جدید روایات را نقل کرده اند. همین دو سه سال اخیر چندین کتاب خوب در این موضوع منتشر شده و از آن طریق می توانید به روایات و داوری های موافق و مخالف در این زمینه دسترسی پیدا کنید.
داود قاسم پور
۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱:۴۴
سلام آقای دکتر انصاری
مقاله از شما به عنوان «كتابی کلامی بر اساس مذهب اشعری، اهدایی به خواجه نظام الملک» به آدرس: http://ansari.kateban.com/post/۸۴۹ منتشر شده است. آیا این مقاله پیش یا پس از درج در کاتبان، در نشریه یه یا مجله ها به صورت مکتوب منتشر شده است؟
با تشکر: دانشجوی با واسطه شما: داود قاسم پور



با تحیات
ممنونم از لطف عالی. گویا در کتاب بررسی های تاریخی من چاپ شده. الآن درست به خاطر ندارم.
داود قاسم پور
۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱:۴۴
سلام آقای دکتر انصاری
مقاله از شما به عنوان «كتابی کلامی بر اساس مذهب اشعری، اهدایی به خواجه نظام الملک» به آدرس: http://ansari.kateban.com/post/۸۴۹ منتشر شده است. آیا این مقاله پیش یا پس از درج در کاتبان، در نشریه یه یا مجله ها به صورت مکتوب منتشر شده است؟
با تشکر: دانشجوی با واسطه شما: داود قاسم پور
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۱۹۹٫۷۶۳ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۴۸ نفر
تعداد یادداشت ها : ۸۳۵

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مقالات خرداد ۱۳۹۵
با تشکر از جناب منوچهر دین...
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۴
سنت های تفسیری قدمایی و نو در گفتگو با حسن انصاری قرآن با سنت یا در تمایز با سنت؟ کتاب سید حسین نصر تلاشی برای تفسیر غیرطائفه ای قرآن است محمود مزروع حسن انصاری پژوهشگر کلام و فلسفه اسلامی است. وی که عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات پیشرفته پرینستون است، هم زمان عضو وابسته مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاریس)...
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱:۰۴
تصور عمومی این است که در این صد سال گذشته میزان القابی که برای عالمان دینی به کار رفته و همچنان به کار می رود روندی مضاعف و روزافزون داشته است. درست است القابی مانند آیة الله العظمى برای فقیهان از پدیده های بسیار جدید است اما واقع این است که میزان القابی که گذشتگان برای عالمان دین در نظر می گرفته اند و آنان را شایسته آن القاب می دانسته اند به مراتب بیشتر و قوی تر و...
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱:۰۲
در یادداشتی دیگر که پیشتر منتشر شد اندر اهمیت اطلاعات مربوط به سماعات و اجازات و گواهی های تملک در نسخه های خطی اندکی مطالبی عرض شد. در اینجا توجه می دهم به اهمیت توجه به اطلاعات و یادداشت های پشت نسخه ای در معنای عام آن که خوب شامل موارد زیادی می شود: از اطلاعات مربوط به تواریخ تولد و وفات عالمان و مشاهیر گرفته تا ثبت حوادث تاریخی و یا قطعات اشعار شاعران و همچنین...
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱:۰۲
این مقاله در سه قسمت است. چند سال پیش آن را به قصد استفاده از آن به منظور ارائه خلاصه ای به شیوه شفاهی و به زبان فرانسه تحریر کردم. امید می برم این مقاله همراه با مستندات آن به زودی منتشر شود.
پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۹:۲۸
61- شرح مختصر من شرح نهج البلاغة للسيد محمد بن عبد الله بن الإمام يحيی بن حمزة . مختصر شرح ابن ابي الحديد. نسخه کتابت 995 ق. 62- مجموعه: الاعلام فيما ابهم في القرآن من الأعلام للفقيه أبي القاسم عبد الرحمان بن أبي الحسين السهيلي الخثعمي. و همچنین کتاب مصباح الشريعة ومفتاح الحقيقة من کلام مولانا الإمام جعفر بن محمد الصادق برسم خزانة کتب مولاي السيد الإمام العالم...
يكشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۰
شماری از نسخه هایی از جامع کبير صنعاء و برخی ديگر از کتابخانه های يمن که يا اصلشان و يا عکس آنها را سالها پيش در يمن و يا در تهران ديده ام و از آنها فهرستی دستی تهيه کرده ام اينجا ياد می کنم. گاه فوائدي هم از آنها يادداشت کرده ام که اينجا نمونه هايی را می آورم. آنچه آن سالها يادداشت کرده بودم گاه بسيار شتابزده بود و از اينرو خواندن برخی از يادداشتها برای خود من هم الآن...
يكشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۲
پژوهش در عرصه مسائل مذهبی کار ساده ای نیست. این را همه کسانی که به نحوی در این امور دستی دارند به مراتب مختلف می دانند. این مسئله مخصوص اسلام هم نیست. در قرن نوزدهم پژوهش های تاریخی و نقد متن در سنت مسیحی و کتاب مقدس که بر اساس شیوه های تاریخی و فیلولوژیک انجام می شد هم واکنش هایی در خود سنت کلیسایی به همراه داشت. با این وصف چنانکه می دانیم تحولات درونی در دو مذهب...
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲:۰۸
اینجا چند نکته توضیحی دیگر را مطرح می کنم تا نشان دهم نظریه دکتر سروش از تناقضات درونی رنج می برد: ۱- به فرض که نظریه دکتر سروش را بپذیریم متن قرآن به مثابه متنی ادبی و با زبانی تاریخی عربی نیازمند نقد و فهمی مبتنی بر متن است و نه خوابگزاری و لو آنکه اصل وحی را مستند به خواب بدانیم. اگر مبانی شکلگیری وحی را در خواب هم جستجو کنیم در نهایت قرآن به مثابه متن و گفتار تعین...
پنجشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۳
من معتقدم در نظریه آقای دکتر سروش درباره رؤیایی بودن وحی پیامبر یکی از مشکلات اساسی عدم توجه به دستاوردهای مطالعات تاریخی و به کلی نادیده گرفتن آن نوع مطالعات است. نمونه آن در نوشته اخیر ایشان دیده می شود که لازم دیدم در حاشیه بحث خود درباره نظریه یاد شده مختصری درباره اش اینجا بنویسم. نخست عین عبارات ایشان را نقل می کنم: " صنعت التفات یعنی در گفتار از خطاب به غیاب،...
چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۹
آقای دکتر سروش در نظریه رؤیاهای رسولانه تصریح می کند که قرآن حاصل رؤیاهای پیامبر است. همچنین ایشان معتقدند متن قرآن حاصل تألیف شخص پیامبر است و او در حقیقت حاصل رؤیاهای خود را به زبان آورده و آن را به شکل یک متن تدوین، بیان و به نظم کشیده است. از دیگر سو، آقای سروش تصریح می کند که برای فهم قرآن نیازمند خوابگزاری هستیم چرا که قرآن حاصل رؤیاهای پیامبر است و فهم آن...
يكشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۷:۴۹