دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همینک حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس می کند. همچنین در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

مهرجویی
۷ دي ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۳
با عرض سلام
در مورد این شبهه که می گوید تشیع ریشه در دین مسیحیت دارد منبع می خواستم . دانسته ای من بیشتر در حد شنیده هاست . در صورتی که نام مستشرق مورد نظر و یا عنوان مقاله و یا کتاب او را مرقوم بفرمایید ممنون خواهم بود
مصطفوي
۵ دي ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۹
با سلام. اول: مطلب اخير شما در كانالتان با عنوان «ترجمه کتاب های فلسفی و روایت مکتب تفکیک از آن» بسيار خوب ولي ناتمام بود. درخواست ميكنم ولو مختصر حقيقت نهضت ترجمه را بيان كنيد تا قرائت نادرست از نهضت ترجمه رسوا گردد. دوم: خيلي خوب است براي كانال راه ارتباطي قرار دهيد تا ما مجبور نشويم مطالب مربوط به كانال را اينجا بنويسيم! با تشكر فراوان
محمد صادق صالحی
۴ دي ۱۳۹۵ ساعت ۶:۱۸
با سلام و خسته نباشید خدمت استاد
جسارتا بنده و یکی از دوستان در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ادیان و مذاهب قم در رشته فرق تشیع مشغول به تحصیل هستیم البته ترم آخر.
راجع به پایان نامه می خواستیم کتابی رو معرفی کنید برای ترجمه و نقد آن که پایان نامه ما هم محسوب بشه . حال یا دو کتاب مختصر به صورت جداگانه یا یک کتاب که هر دو مشغول بشویم
ممنون
سیده محترم محقق
۱ دي ۱۳۹۵ ساعت ۵:۱۴
ادامه مطلب پیش (محقق- ۲)
چطورمیشود به صرف اینکه روایاتی از ابوهاشم راابن عیاش گردآوری‌کرده و روایاتی از ابوهاشم هم در الدلائل حمیری آمده و اینکه صاحب اثبات الوصیه از الدلائل حمیری استفاده کرده و با این حدس و احتمال که روایت محل بحث در نسخه ای از اثبات الوصیه به نقل از حمیری از ابوهاشم بوده و آن نسخه از اثبات الوصیه را ابن صباغ داشته‌است، درجه اصالت این متن را بالا برد؟ توجه دارید که سه قسمت اصلی از طریق استنتاج شما یعنی اینکه ۱- این روایت را حمیری از ابوهاشم نقل کرده باشد، ۲- این نقل از طریق حمیری در کتاب اثبات الوصیه بوده باشد، ۳- و نیز اثبات الوصیه در اختیار ابن صباغ بوده باشد؛
صرف احتمالند. سیده محترم محقق
سیده محترم محقق
۱ دي ۱۳۹۵ ساعت ۵:۱۳
جناب آقای انصاری، سلام علیکم
پستهای مربوط به روایت منسوب به حضرت عسکری را در کانال شما خواندم.
به نظرم اشکالی که در آن نقد طولانی آمده بود وارد است، شما فقط به طرح احتمالات پرداخته‌اید. در پست دیگری گفته اید که کارتان داوری از نوع جرح و تعدیل رجالی نبوده است و میخواسته اید اصالت این متن را نشان دهید. صرف نظر از اینکه اظهار نظر رجالی در مورد ابوهاشم در متن شما هست و در دو جا با عباراتی وجه امتیاز او نسبت به ابن سابور را نشان داده‌اید:
۱- "از روایات ابو هاشم جعفری از اصحاب امامان و اجلای سادات امامی مذهب معاصر امامان عسکریین"
۲- " بنابراین اصلاً روای مطلب ابو هاشم است که چنانکه گفتم شخصیت بسیار مهم و معاصر همین دوران بوده و نقش سیاسی هم داشته و درباره او مطالب زیادی در منابع شیعی و سنی آمده‌است."

(ادامه در پست بعد- محقق ۱)
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۱۸۷٫۶۶۹ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۹۸ نفر
تعداد یادداشت ها : ۷۶۷

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مقالات آذر ۱۳۹۴
درباره کتاب الذخیرة شریف مرتضی و نسبت آن با کتاب الملخص تاکنون محققان مختلفی ابراز نظر کرده اند. پروفسور زابینه اشمیتکه در مقاله ای که اخیراً درباره نسخه کهنسال کتاب الذخیرة موجود در کتابخانه سنت پترزبورگ و از مجموعه های بازمانده از قرائیم نگاشته است در این باره بحث کرده است. محقق کتاب الملخص، دانشمند جناب آقای محمد رضا انصاری قمی هم در مقدمه تصحیح اشاره وار به...
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۸:۰۳
از مهمترین و اساسی ترین بنیادهایی که در مکتب معارفی میرزا مهدی اصفهانی بر آن تأکید شده و بر اساس آن بسیاری از مباحث از جمله مسئله وجود و ماهیت، خلقت، علم بلا معلوم، جبر و اختیار، معرفت و مسائلی دیگر ساخته و نظریه پردازی شده است، مسئله وجود عالم و یا عوالم مختلف ذر، طینت اولیه، اشباح و اظله، خلقت ارواح پیش از ابدان و تفسیر خلقت بر اساس این باورهاست. مستند میرزای...
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۰
بر ابواب الهدی آنگاه که سالها پیش چاپی غیر انتقادی و نازل از آن منتشر شد انتقادات زیادی شد. به طوری که نویسنده این سطور که آن سالها درسهای معارفی را با برخی از نمایندگان این مکتب در تهران مذاکره می کرد به خاطر دارد نخستین واکنش دلبستگان بدان مکتب این بود که این اثر از میرزای اصفهانی نیست و بلکه تقریرات برخی شاگردان است و متن مورد تأیید مهمترین نمایندگان این مکتب...
پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۹:۳۷
چندسالی است در ایران اقبالی دیده می شود به آموزشهای اخلاقی و عرفانی. اشخاصی معمولاً با دانشهای نزار و محدود در فقه و کلام و فلسفه، تعدادی از آنها درس اخلاق را مجال خوبی برای خویش یافته اند تا اگر هنری در علم و فنون دیگر ندارند باری از اخلاق و عرفان برای خود شهرت و نام و نانی دست و پا کنند. من در این نوشته کوتاه سخنم درباره آنان نیست. سخن من درباره اقبال بسیاری است که...
پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۹:۳۳
چند سالی است که یکی از پروژه های کاری من نوشتن اثری است درباره اندیشه های شیخ احمد احسایی. تقریباً تمام آثار چاپ شده او را خوانده ام و البته آثار بسیاری از شارحان و یا مخالفانش که بر او ردیه ای نوشته اند را. معتقدم شیخ احمد احسایی یک پدیده منحصر به فرد در تاریخ اندیشه امامیه است. نمی گویم تشیع بل می گویم تاریخ امامیه یعنی از حدود نیمه سده سوم قمری به این طرف. سعی او...
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۹:۲۰
حدود شش هفت سالی است که برنامه چاپ عکسی نسخه های ارزشمند کلامی، فلسفی و دینی در دستور کار نویسنده این سطور و همکارم زابینه اشمیتکه و شماری دیگر از دوستان و همکاران قرار دارد. در این میان بنای همکاری با ناشران و مؤسسات مختلفی در ایران گذاشته شد و کتابهایی در اولویت قرار گرفت. در این میان تعدادی کتاب تاکنون به صورت چاپ عکسی منتشر شده و شماری هم در لیست انتظار است....
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۳:۳۹
مطلب جدیدی که از آقای دکتر جواد طباطبایی به تازگی درسایتها درباره مفهوم خلافت و نظریه ایران و نقد روشنفکری عرب و ... منتشر شده است را خواندم. این چند کلمه را اینجا می نویسم چون برخی دوستان نظر من را درباره آن جویا شده بودند. مشکل اصلی در گفتار ایشان این است که آقای دکتر جواد طباطبایی نظریه پرداز است و نظریه پردازی ایشان البته متکی بر داده ها و اسناد تاریخی نیست. نوعی...
پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۵
بیان الأدیان تألیف ابو المعالی محمد بن نعمت بن عبیدالله العلوی بلخی تألیف حدود سالهای میان ۴۸۵ تا ۴۹۵ ق که تحریری از آن را به احتمال بسیار زیاد برای فخر الملک فرزند خواجه نظام الملک نوشته است، از کهنترین متون فارسی در ملل و نحل نگاری است (ترجمه کهنسال و فارسی السواد الاعظم البته بخشی را در ملل و نحل دارد). این نکته را باید تذکر داد که گرچه از یکجا در متن (ص ۲۱۸ تا...
يكشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۷
تعداد متون کلامی و اعتقادنامه ای از ماتریدیان در سده ششم قمری بسیار اندک است و به ویژه از ماتریدیان بخارا. سمرقند که مهد اصلی مکتب کلامی ماتریدی است چنانکه می دانیم در اواخر سده پنجم و اوائل سده ششم نهضتی ماتریدی را تجربه کرد که موجبات ثبیت این مکتب را در میان حنفیان سبب ساز شد، به شرحی که تاکنون محققانی همانند مادلونگ و رودولف درباره آن نوشته اند و بدین ترتیب...
شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۲
در پاره ای از پژوهشهای ایرانی دیده ام برخی به وجود مکتبی اشاره می کنند به نام مکتب حنفیان عدل گرا. طبعاً این عنوان سابقه تاریخی ندارد اما این نویسندگان اشاره شان به وجود جریانی است از حنفیان در سده های نخستین تحول مکتب حنفی که عقایدشان بنابر این دیدگاه عقایدی متناسب با اهل عدل بوده است. در این تردیدی نیست که گروهی مهم از حنفیان در خراسان، ماوراء النهر و حتی در...
چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۹:۴۴
غزالی را می دانیم چندین ردیه بوده است بر باطنیان و به ویژه بر نزاریان الموت. از همه مهمتر البته کتاب المستظهری است که در آن اساس و بنیاد تفکرات آنان را در موضوعات مختلف مورد رد و انتقاد قرار داده است. مهمترین موضوع در این میان اندیشه تعلیم از دیدگاه اسماعیلیان بود که می دانیم تحریری نو از آن را حسن صباح به زبان فارسی در کتاب چهار فصل (الفصول الأربعه) خود تبیین کرد،...
دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۳۷
یکی از ارزشمندترین آثار تراجم نگاری در تمدن اسلامی کتاب تلخیص مجمع الآداب ابن الفوطی است که اثری بوده است بی همتا از نویسنده ای آگاه در دوره ای سرنوشت ساز در تاریخ تمدن اسلامی (بعد از حمله مغولان). متأسفانه از این کتاب عظیم تنها چند بخش کوچک باقی مانده است. ابن الفوطی برای تألیف کتاب خود منابعی در اختیار داشته است که امروزه متأسفانه از میان رفته اند و بنابراین به...
يكشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۸:۴۶
نسخه کتاب ارزشمند لطائف الأذکار للحضار والسفار فی المناسک والآداب تألیف شمس الدین محمد بن عمر از خاندان معروف آل برهان یا ابن مازه که به تازگی وسیله جناب آقای سید علی موجانی شناسایی و وسیله جناب آقای رسول جعفریان در تهران منتشر شد کتابی است ارزشمند و شایسته مطالعه ای جدی. آقای جعفریان در تصحیح کتاب مؤفق بوده اند، گرچه هم از نقطه نظر شیوه تصحیح متنی پارسی و کهن و...
يكشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۸:۴۵