دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همینک حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس می کند. همچنین در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

پارسا پروین
۲۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۲
سلام اقای دکتر.امیدوارم خوب باشید.بنده هجده سال دارم و علاقه مند به مطالعه در حوزه های فلسفه,دین و ادبیات هستم.خواستم راهنمایی ام کنید که با چه کتبی مطالعه را شروع کنم و بیشتر اثار چه کسانی را مورد مطالعه قرار دهم؟ ممنونم

با تحیات. کتاب های شادروان دکتر زرین کوب از همه مناسبتر است.
پارسا پروین
۲۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۲
سلام اقای دکتر.امیدوارم خوب باشید.بنده هجده سال دارم و علاقه مند به مطالعه در حوزه های فلسفه,دین و ادبیات هستم.خواستم راهنمایی ام کنید که با چه کتبی مطالعه را شروع کنم و بیشتر اثار چه کسانی را مورد مطالعه قرار دهم؟ ممنونم
عباس مسیحا
۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۰۸
با سلام ایمیل اقای دکتر انصاری را جهت موضوع رساله دکتری خود احتیاج دارم اگر ممکن است برایم ارسال نمایید با تشکر

hf_ansari@yahoo.com
عباس مسیحا
۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۰۸
با سلام ایمیل اقای دکتر انصاری را جهت موضوع رساله دکتری خود احتیاج دارم اگر ممکن است برایم ارسال نمایید با تشکر
حسن هژبری
۱۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۲
ضمن عرض سلام خدمت حضرت استاد . قبل از شروع عرض کنم مطالب شما در زمینه کتب حدیثی بی نظیره من که بسیار استفاده می کنم مخصوصا در مورد اعتبار سنجی کتب و منابع شیعه . من دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث هستم . سوالات زیادی دارم که می دونم متاسفانه حضرت عالی وقت برای جواب به من ندارین . برای همین به خودم جرئت مزاحمت نمی دم . فقط سوالی که مدتیه ذهن منو مشغول کرده اینه که مصدر علوم غریبه کجاست ؟ آیا این علوم از نزد ائمه آمده اند . اگر اینطوره چرا کتب روایی در این زمینه موجود نیست . اگر حضرت استاد لطف بفرمایند و مطالبی در این مورد بیان کنن ممنون میشم

پاسخ. امیدوارم در این موضوع هم مطالبی عرضه شود
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۲۵۸٫۹۳۷ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۱۵۶ نفر
تعداد یادداشت ها : ۹۵۸

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مقالات آبان ۱۳۹۳
اين يادداشت بخش اول مجموعه ای سه قسمتی است که درباره کتاب تثبيت دلائل النبوة تأليف مشهور و مهم قاضي عبد الجبّار همداني معتزلی (د. 415 ق) نوشته ام. در اين قسمت تنها اصل ادعا را همراه با ذکر شواهدی مطرح می کنم و دلائل و قرائن تفصيلی خود را در دو بخش ديگر مطرح خواهم نمود:
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۹:۴۳
درباره نويسنده جهان دانش شايد بيش از هر کس ديگری مرحوم دانش پژوه در تحقيقات و مقدمه های متعددی که بر کتابهای مختلف نوشته سخن رانده است. جهان دانش کتابی است در هيئت و برخی زمينه های وابسته بدان (و نه احکام نجوم)که خود ترجمه فارسی اثر ديگری از همان نويسنده است که از ميان رفته اما نامش را می دانيم که الکفاية في علم الهيئة بوده است. اين الکفاية في علم الهيئة غير از...
يكشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۸:۰۹
کتاب مقصد الراغب الطالب في فضائل علي بن أبي طالب که نسخه ظاهراً منحصر به فردی از آن در کتابخانه دانشکده الهيات مشهد موجود است و درباره هويت مؤلف آن از دير باز اختلاف نظر بوده متن ارزشمندی است که با وجود آنکه تاکنون به چاپ نرسيده اما از جهات مختلف حائز اهميت است(درباره آن، نک: مقاله مرحوم محمود فاضل در مجله دانشکده الهيات مشهد)؛ از جمله در رابطه با نقل روايات...
پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱:۵۸
کتاب الخرائج والجرائح قطب الدين راوندي در چاپ جديد آن متکی است به چند نسخه که گاه هم نقصهایی در برخی ابواب شماری از اين نسخه ها ديده می شود. مناسب است کتاب بار ديگر با شيوه تحقيقی و انتقادی منتشر شود؛ به ويژه اينکه همينک می دانيم که او در برخی از فصلهای کلامی کتاب متکی بوده است به نوشته های محمود ابن الملاحمي (در اين مورد نک: سه مقاله من در همين سایت در خصوص قطب...
سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۰۱
در تحقيقاتی که تاکنون درباره اسماعيليان الموت شده روشن شده که نخستين اشاره به آنان با عنوان حشيشيه در منابع ايرانی معاصر با ایشان در متن مکتوبی است زيدی از ناحيه شمال ايران که در حدود سال 607 ق نوشته شده است (نک: اخبار أئمة الزيدية، تصحيح مادلونگ، ص 146). شايد با دقت در منابع تازه منتشر شده منابع کهنتری هم که در ايران در سالهای پيش از اين تاريخ نوشته شده باشد و از...
سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۹
ابن شهرآشوب در معالم العلماء (ص 24) از دانشمندی ناشناخته ياد می کند که دو کتاب در موضوعات شيعی داشته است؛ کتابهایی که در هيچ منبع ديگری شناخته نيستند. نام اين دانشمند بنابر گزارش او ابو سعيد احمد بن رميح المروزي است و نام آثارش، اثبات الوصية لأمير المؤمنين ع و نيز کتابی ديگر با عنوان: في كتاب ذكر قائم آل محمد ع‏ (کذا: احتمالاً : کتاب في ذکر قائم آل محمد) است. از احمد...
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۵۶