دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همینک حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس می کند. همچنین در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

محمد زارع
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۳:۳۹
جناب استاد انصاری آیا بررسی عوامل و پیامدهای مفقود شدن منابع تاریخی شیعه موضوع مناسبی برای رساله دکتری هست لطفا راهنمایی بفرمایید درصورت مثبت بودن پاسخ مساعدت می کنید ؟ ایمیل را لطف نمایید

با تحیات. جالب است. البته نیاز به دقت در تعیین مباحث مرتبط دارد
عباس مسیحا
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱:۱۳
با سلام واحترام
اینجانب دانشجوی دکتری شیعه شناسی در موضوع رساله دکتری در خصوص اسماعیلیه نیاز به گفتگو و مشاوره با حضرتعالی دارم اگر ممکن است محبت فرموده ایمیل خود را ارسال نمایید با تشکر مسیحا

با تحیات. ممنونم. hf_ansari@yahoo.com
امیرمحمد سالاروند
۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۶
آقای انصاری، سلام
اشاراتتان در کانال تلگرامی به مسئلهٔ تصحیح متون حدیثی چندی است که فکر مرا مشغول کرده. یاد دارم که چند سال پیش در مقدمه نهج‌البلاغه ترجمه شهیدی​ خواندم که هنوز به متن نهایی نرسیده‌ایم. وقتی در گذشته سیر می‌کنم این تنها چیزی است که به یاد دارم درباره این مسئله​، قبلاً هنگام خواندن متون حدیثی به اینکه تصحیح کیست، چه شیوه‌ای​ را اتخاذ کرده و ... دقت نمی‌کردم. این داستان درباره متون ادبی کاملاً به گونه‌ای دیگر است. راستش را بخواهید اشارات شما و مطالب دیگری​ که پراکنده شنیدم موجب شد که به حال خود تأسف بخورم.
بگذریم.
چند سؤال داشتم.
اشاره کرده بودید که باید به متون مصحح اهل سنت توجه کرد. امکان دارد که نام چند عنوان از این کتاب‌ها​ را بگویید که از نمونه‌های درخشان تصحیح باشند؟ اگر شد با مشخصات نشر و ... کتابخانه‌ها که کتاب خیلی کتاب نمی‌خرند اما شاید در نمایشگاه بشود پیدایشان کرد. و بعد کتاب‌هایی که درباره تصحیح متون حدیثی‌اند یا مقاله‌هایی ...
اصلاً چه کسانی شاخص‌اند در این راه؟
خلاصه آنکه پیاده‌ام و علاقه‌مند، اگر وقت داشتید و حوصله که راهنمایی‌ام کنید همیشه وام‌دارتان خواه
سید محمد صادق رضوی
۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۴
با سلام خدمت استاد بزرگوار و تشكر از مطالب و تحقيقات دقيق شما،
در ضمن مقاله ی ( دانشمند شيعی در عصر شاه شيخ ابو اسحاق اينجو) به تحقیق رساله ثلاث و اربعون حدیثا توسط سید حسن موسوی اشاره فرمودید، تا جایی که اطلاع دارم چنین اثری چاپ نشده ، آیا در حال تحقیق است؟
متشکرم

سلام علیکم. ظاهرا در تراثنا چاپ شده
سلمان حسین زاده
۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۴۰
با عرض سلام و احترام
بنده یکی از شاگردان استاد سید علیرضا حسینی شیرازی هستم که تعلیقه های رجالی کافی دارالحدیث اثر ایشان است. یک روز نظر جناب دکتر انصاری در رابطه به تعلیقه های کافی ایشان مطرح شد و ایشان یک طرح خوبی داشتند. از خدمت شما خواستارم که ایمیل جناب دکتر را بفرمایید تا بنده خدمتشان عرض نمایم.


hf_ansari@yahoo.com
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۲۳۱٫۵۱۳ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۳۱۰ نفر
تعداد یادداشت ها : ۸۹۵

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مقالات شهريور ۱۳۹۳
اينجا چند يادداشت منقول از وزير مغربي را در کتاب المجموع اللفيف که مشتمل بر اشعاری فارسی و نيز پاره ای از انظار ادبی او در رابطه با شعر پارسی و ترجمه آن به عربی است می آورم؛ مطالبی که حائز اهميت است و می بايست درباره آن محققان اين رشته نظر دهند. در اينجا تنها متن را نقل می کنم و اصلاح اشعار را به وقتی ديگر وا می گذارم: متن، ص 330 تا 336: وللعجم على كل حال اقتصار وأشعار،...
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۴:۳۹
کتاب المجموع اللفيف که به نام القاضي امين الدولة محمد بن محمد بن هبة الله الحسيني الأفطسي (د. پس از 515 ق) و به وسيله يحيی وهيب الجبوري و از سوی دار الغرب الاسلامي (1425/2005) به چاپ رسيده از نقطه نظر آشنايی بيشتر ما با وزير مغربي (د. 418 ق)که از رجال شيعی مشهور اهل علم و ادب و سياست آخر سده چهارم و دو دهه آغازين سده پنجم بوده است، اهميت بسزایی دارد (نک: کتاب ارزشمند احسان عباس...
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۴:۰۴
پيشتر در اين سایت نسخه خطی اشراق اللاهوت در شرح ياقوت نوبختي تأليف رکن الدين محمد بن علي بن محمد جرجاني، دانشمند برجسته اواخر سده هفتم و اوائل سده هشتم و از شاگردان برجسته علامه حلي را برای نخستين بار معرفی کرديم. چاپ عکسی این کتاب در دست انتشار است و همينک در اين يادداشت چند نکته ای را درباره اين نسخه خطی به آنچه پيشتر درباره آن ارائه کرده بودم می افزايم.
سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۳:۱۳
پيشتر در اين سایت نسخه خطی اشراق اللاهوت در شرح ياقوت نوبختي تأليف رکن الدين محمد بن علي جرجاني، دانشمند برجسته اواخر سده هفتم و اوائل سده هشتم و از شاگردان برجسته علامه حلي را برای نخستين بار معرفی کرديم. چاپ عکسی این کتاب در دست انتشار است و همينک در اين يادداشت چند نکته ای را درباره تأليفات جرجاني و فهرست آثارش ارائه می دهم.
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۲۱
زيديان معتزلی در سده پنجم به دليل ارتباط با قاضي عبد الجبّار همداني که در ری ساکن بود و تعليمات و آموزشهای او در بسیاری از شهرهای خراسان و عراق عجم رو به گسترش گذاشتند و از آن ميان می دانيم که در استرآباد شماری از آنان فعال بوده اند. از آن جمله ابو الفضل العبّاس بن شروين در شمار شاگردان برجسته قاضي عبدالجبّار را می شناسيم که از او آثاری باقی مانده است (برای او؛ نک:...
سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱:۳۵
نسخه خطی الحلل في شرح ابيات الجمل تأليف اديب نامدار، ابن السيد البطليوسي که در مجموعه مشکات کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نگهداری می شود، با شماره 204 نسخه ای است قابل توجه از نقطه نظر پديده مهاجرت نسخه های خطی (در تصحيح اين کتاب متأسفانه از اين نسخه کهن بهره گرفته نشده است). اين نسخه چنانکه از نوع خط آن به خوبی آشکار است، بايد به وسيله کاتبی يمنی و زيدی که در خدمت...
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۱۹
مقاله ای که برای مجله مهرنامه اخيراً نوشته ام و در شماره 37 آن به چاپ رسيده است.
يكشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۳۵
نويسنده اين سطور در طی چند سال گذشته بخشی از اهتمام خود را به سنت اجازه نويسی علوم دينی و فلسفی در سده های گذشته اختصاص داده و در آن ميان نمونه های متعددی را از اين سنت در ارتباط با شهر تبريز مورد کاوش قرار داده است. در اين مقاله کوتاه که آن را به پيشگاه استاد ارجمند جناب آقای دکتر محمد علی موحد تقديم می دارم، چند نمونه را از اين سنت علمی در تبريز در سده هشتم قمری...
جمعه ۷ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۳:۰۱
کتاب الکشف که تاکنون دوبار یک بار به وسيله اشتروتمان و ديگر بار به کوشش مصطفی غالب منتشر شده به جعفر بن منصور اليمن، نويسنده و داعی اسماعيلی نامدار و تأثير گذار سده چهارم قمری منسوب است. با اين وصف از همان زمان انتشار کتاب ترديدهايی درباره اين انتساب از سوی محققان ابراز شده و همينک معلوم شده است که اين کتاب نمی تواند از او باشد. اين کتاب در واقع شامل شش دفتر است با...
پنجشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۹:۴۵