دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همینک حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس می کند. همچنین در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

مهرجویی
۷ دي ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۳
با عرض سلام
در مورد این شبهه که می گوید تشیع ریشه در دین مسیحیت دارد منبع می خواستم . دانسته ای من بیشتر در حد شنیده هاست . در صورتی که نام مستشرق مورد نظر و یا عنوان مقاله و یا کتاب او را مرقوم بفرمایید ممنون خواهم بود
مصطفوي
۵ دي ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۹
با سلام. اول: مطلب اخير شما در كانالتان با عنوان «ترجمه کتاب های فلسفی و روایت مکتب تفکیک از آن» بسيار خوب ولي ناتمام بود. درخواست ميكنم ولو مختصر حقيقت نهضت ترجمه را بيان كنيد تا قرائت نادرست از نهضت ترجمه رسوا گردد. دوم: خيلي خوب است براي كانال راه ارتباطي قرار دهيد تا ما مجبور نشويم مطالب مربوط به كانال را اينجا بنويسيم! با تشكر فراوان
محمد صادق صالحی
۴ دي ۱۳۹۵ ساعت ۶:۱۸
با سلام و خسته نباشید خدمت استاد
جسارتا بنده و یکی از دوستان در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ادیان و مذاهب قم در رشته فرق تشیع مشغول به تحصیل هستیم البته ترم آخر.
راجع به پایان نامه می خواستیم کتابی رو معرفی کنید برای ترجمه و نقد آن که پایان نامه ما هم محسوب بشه . حال یا دو کتاب مختصر به صورت جداگانه یا یک کتاب که هر دو مشغول بشویم
ممنون
سیده محترم محقق
۱ دي ۱۳۹۵ ساعت ۵:۱۴
ادامه مطلب پیش (محقق- ۲)
چطورمیشود به صرف اینکه روایاتی از ابوهاشم راابن عیاش گردآوری‌کرده و روایاتی از ابوهاشم هم در الدلائل حمیری آمده و اینکه صاحب اثبات الوصیه از الدلائل حمیری استفاده کرده و با این حدس و احتمال که روایت محل بحث در نسخه ای از اثبات الوصیه به نقل از حمیری از ابوهاشم بوده و آن نسخه از اثبات الوصیه را ابن صباغ داشته‌است، درجه اصالت این متن را بالا برد؟ توجه دارید که سه قسمت اصلی از طریق استنتاج شما یعنی اینکه ۱- این روایت را حمیری از ابوهاشم نقل کرده باشد، ۲- این نقل از طریق حمیری در کتاب اثبات الوصیه بوده باشد، ۳- و نیز اثبات الوصیه در اختیار ابن صباغ بوده باشد؛
صرف احتمالند. سیده محترم محقق
سیده محترم محقق
۱ دي ۱۳۹۵ ساعت ۵:۱۳
جناب آقای انصاری، سلام علیکم
پستهای مربوط به روایت منسوب به حضرت عسکری را در کانال شما خواندم.
به نظرم اشکالی که در آن نقد طولانی آمده بود وارد است، شما فقط به طرح احتمالات پرداخته‌اید. در پست دیگری گفته اید که کارتان داوری از نوع جرح و تعدیل رجالی نبوده است و میخواسته اید اصالت این متن را نشان دهید. صرف نظر از اینکه اظهار نظر رجالی در مورد ابوهاشم در متن شما هست و در دو جا با عباراتی وجه امتیاز او نسبت به ابن سابور را نشان داده‌اید:
۱- "از روایات ابو هاشم جعفری از اصحاب امامان و اجلای سادات امامی مذهب معاصر امامان عسکریین"
۲- " بنابراین اصلاً روای مطلب ابو هاشم است که چنانکه گفتم شخصیت بسیار مهم و معاصر همین دوران بوده و نقش سیاسی هم داشته و درباره او مطالب زیادی در منابع شیعی و سنی آمده‌است."

(ادامه در پست بعد- محقق ۱)
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۱۸۷٫۶۶۹ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۹۸ نفر
تعداد یادداشت ها : ۷۶۷

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مقالات خرداد ۱۳۹۲
در شماره گذشته اين نکته را مد نظر قرار داديم که يحيی بن حمزة در تحرير دوم و بزرگتر کتاب مشکاة الأنوار به روشنی بند بند رديه ای اسماعيلی را بر زيديان که خود مشتمل بر بندهای پی در پی متنی از حسن بن محمد الرصّاص در رد بر باطنيان و اسماعيليه بوده نقل می کند و البته بعد جوابی تفصيلي به رديه اسماعيلی می دهد. در هر دو تحرير اين اثر يحيی بن حمزة به هيچ وجه اشاره ای به نويسنده...
سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۰۷
محمد بن محمد بن محمود الحافظي البخاري، معروف به خواجه محمد پارسا (د. 822 ق)، دانشمند و صوفی بزرگ و از مشايخ نقشبندي چنانکه می دانيم تفاسيری بر پاره ای از سوره های قرآنی به زبان فارسی نگاشته بوده است؛ از آن جمله مجموعه ای نسبتاً بلند و بسيار ارزشمند در تفسير به زبان فارسی و آميخته به عربی دارد از سوره‌های قدر ، بَیّنه ، زلزال ، عادیات ، قارِعَة ، تکاثر ، عصر و هُمَزَه....
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۴
در کتابخانه مراد ملا، ش1410 نسخه کهنه سالی است از النجاة ابن سينا که از جهت هويت کاتب، ريشه و ارتباط نسخه با نسخه مؤلف و نيز نقل اجازه قرائتی از ابن سينا اهميت دارد. در اينجا اين نسخه را معرفی می کنيم: بر روی برگ آغازين نسخه کتاب چنين معرفی شده: کتاب النجاة تصنيف الشيخ الرئيس أبي علي الحسين بن سينا رحمه الله گواهی مقابله بر روی برگ اول: قوبلت المنطقيات من هذه (؟)...
يكشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۲۵
در مجموعه عاشر افندي، شماره 471 مجموعه ای است از آثار شمس الدين اصفهاني، شارح محصول فخر رازي در علم اصول که حائز اهميت است و در اينجا آن را معرفی می کنيم. قبل از هر چيز بايد تذکر دهم اين شمس الدين اصفهاني با شمس الدين اصفهاني شارح تجريد متفاوت است و بر او مقدم؛ با اين وصف هر دو متخصص در علم کلام و منطق و جدل و نظر و خلاف و اصول فقه. پيش از معرفی اين نسخه مناسب است مختصری...
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۸
- بيان الحقّ ارموي در حکمت که متن ارزشمندی است؛ ش 2484 در آياصوفيا کتابت 8 محرم 685 ق نيز: نسخه عاطف افندي، ش 1567 از ارموي. کامل است . در پايان در 142 الف: کتب المصنّف أدام الله ظله في آخر هذا الکتاب وقع الفراغ من تأليفه في السابع والعشرين من جمادي الآخرة سنة خمس وسبعين وستمائة فرغ من نسخ هذا الکتاب في بلدة توقان في العشر الأول من ذي الحجة سنة ستّ وسبعين وستمائة وأکثره بخط...
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۴۲
قسمتی از نسخه هايی را در اين يادداشت شتابزده معرفی می کنم که در طی چند سال گذشته در کتابخانه سليمانيه و در مجموعه های مختلف آن ديده ام و يادداشتهايی برای استفاده شخصی از اطلاعات آن نسخه ها فراهم کرده ام. اين نوشته را به استاد سيد احمد حسيني اشکوري تقديم می کنم. 1- نسخه آيا صوفيا، ش 3381 از کتاب کشف الغمة اربلي، نسخه ای بر اساس نسخه کتابت شده به وسيله محمد بن محمد بن...
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۳
از نسخه هايی که در استانبول ديده ام و عکسی از آن را در اختيار دارم مجموعه ای است حاوی تعدادی از آثار ارزشمند حکمی (منطقيات و طبيعيات و الهيات) اثير الدين ابهري به خط شاگردش علي بن عمر کاتبي دبيران قزويني که در اينجا به معرفی آن می پردازيم. در اين مجموعه چندين اجازه قرائت و سماع و بحث و تحقيق از استاد برای شاگرد فراهم آمده که در اين يادداشت به نقل آن موارد نيز می...
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۴
- التبيان لإعراب القرآن تأليف ابو البقاء العکبري؛ داماد ابراهيم، ش 235. کتابت علي بن أحمد بن محمد الغربالي البوشهري در سنه 743. کاتب بوشهري بوده است. - کتاب لباب القوت من خزائن الملکوت لمحمود بن علي بن محمد بن القاشاني رحمهم الله تعالی نسخه عاطف افندي، ش 1484: مختصر و تهذيب قوت القلوب ابو طالب مکي است. در 257 ب: واتفق بناء تحريره في العشر الأول من رجب سنة ثمان عشرة...
پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۴