دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

بهمن خلیفه
۲۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۲
فاضل ارجمند، جناب انصاری. درود بر شما. در همین صفحه چندی پیش از ترجمه عربی جامع الحکمتین ناصرخسرو به قلم حسام خضور یاد کرده بودید. مطالعات بنده چند سالیست برجامع الحکمتین مطالعه متمرکز است و حاصل این کوشش شاید به زودی منتشر شود. این مطالعه چیزی کم دارد و آن همین ترجمه حسام خضور است. اگر بتوان با همت و لطف جناب عالی به این کتاب دست یافت، بسیار سپاسگزار خواهم بود. امید می برم در راهی که می پیمایید، موفق باشید. چشم به راه لطف شما هستم. بدرود
ارادتمند - بهمن خلیفه، دکتر در ادبیات
فرشته کوشکی
۲۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲:۳۳
ستاد محترم جناب دکتر انصاری
سلام علیکم
چندی پیش موضوعی درباره دانشگاه سوربون و همچنین درباره کوربن و تاثیرش در مطالعات فلسفی مرقوم فرموده بودید. دانشجوی دکتری رشته اهل بیت علیهم السلام هستم. موضوع تحقیقی دارم درباره "اندیشه لویی ماسینیون و تاثیر وی بر دکتر شریعتی" و همچنین نقشی که دانشگاه سوربن در اندیشه متفکران این دوران داشته است. در باره رویکرد فکری دانشگاه سوربن نتوانستم مطالبی در خور بیابم. لذا می خواستم ببینم آیا می توانم از اطلاعات شما در این باره استفاده کنم و چگونه؟ در ضمن می‌خواستم از مطالب خوبتان در کانال تشکر کنم بسیار مفید و مورد استفاده است. سپاسگزارم
عارفی
۲۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰:۱۵
با سلام و وقت بخیر. در صورت امکان نسخه الکترونیکی کتاب تان را در کانال قرار دهید. مایلم اگر شما راضی باشید این اثر را به فارسی برگردانم. ارادتمند
مرجان سهرابی
۲۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۱۹
سلام جناب اقای دکتر انصاری گرامی. اگر خاطرتان باشد در مراسم همایش نواندیشی دینی فرصت تلمذ از محضرتان را کنار دوستان داشتیم.
اولا سپاس ویژه از حضور ارزشمندتان و آنچه از شما آموختیم. دوما غرض از مزاحمت، یادداشتی در کانال تلگرام‌تان است. در بخش توضیحات کانال تلگرامیتان ادرسی برای ارسال نظر نیافتم ناچار اینجا مزاحم شدم. سوالم درخصوص اخرین مقاله‌ای است که در کانال تلگرامی‌تان تحت عنوان جایگاه زن در فقه و عقیده شیعی معرفی فرمودید؛ آیا متن فارسی آن نیز منتشر خواهد شد؟ به عنوان یکی از علاقمندان به حوزه زنان و حقوق مورد اجحاف و اغماض و اهمال واقع شده آنان در طول تاریخ تا به امروز) بسیار مشتاقم متن فارسی این مقاله را بتوانم بخوانم. مطمینم بسیار هستند افرادی همچون بنده. در پایان لازم می‌دانم مراتب سپاس خود را از اینکه زنان را در چارچوب مقالات خود نادیده نمی‌انگارید تقدیم دارم. برقرار و سلامت و پویا باشید همچون همیشه . با احترام. مرجان سهراابی

با تحيات. ممنونم. متن ترجمه در سايت کاتبان منتشر شده.
عباس کریمی
۱۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۲
سلام جناب دکتر انصاری
بنده در حوزه ودانشگاه فلسفه اسلامی و غرب رو گذروندم میخواستم در حوزه فلسفه دین یه کتاب خوب بهم معرفی کنی تا ترجمه کنم چندمین بار هست که بهتون ایمیل میزنم سرور گرام
razeman۷۵۰@gmail.com
شاید جواب این حقیر رو داده اید اما من هنوز چیزی دریافت نکرده ام

پاسخ: سلام عليکم. من متخصص در اين موضوع نيستم. با احترام
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۳۱۶٫۷۱۳ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۲۳۱ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱٫۰۶۶

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مقالات مهر ۱۳۹۱
چند کتابی که در آينده نزديک در موضوعات کلامی به صورت چاپ نسخه برگردان انتشار خواهد يافت را اينجا برای اطلاع دلبستگان به اين شاخه از علوم اسلامی معرفی می کنم: 1- چاپ نسخه برگردان نسخه ظاهرا منحصر به فرد مجلد دوم کتابی کلامی از ضياء الدين رازي پدر فخر رازي؛ به نام نهاية المرام في دراية الکلام. مجلد اول اين کتاب ظاهرا مفقود شده و تا پيش از اين نيز محققان شناختی از...
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۰۴
طبق آنچه در فهرستهای متقدم آثار شريف مرتضی و به ويژه فهرست بصروي (چاپ شده در ادب المرتضی) گفته شده، او چهار دفتر مختلف در پاسخ پرسشهای رسيده از طرابلس داشته که از آنها تاکنون دو دفتر دوم و سوم شناخته بود و نخستين و چهارمين مفقود فرض می شد. دفتر نخست بنابر گزارش بصروي، در 17 مسئله بوده است. در بررسی نسخه های مختلف مجموعه رسائل شريف مرتضی، به مجموعه نخستين اين رسائل...
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۴:۰۱
يکی از آثار ارزشمند شريف مرتضی که تاکنون محل توجه و عنايت نبوده، جوابات المسائل السلّارية است که تصحيح آنرا در کتابی که درباره شريف مرتضی در دست تحرير داريم ارائه کرده ايم. اين کتاب مجموعه ای است از پاسخهای تفصيلی به هشت پرسش در زمينه علم کلام که همگی مرتبطند با مقولات فلسفی و دقيقه اين دانش و بايد آنرا از مهمترين آثار کلامی شريف مرتضی به حساب آورد؛ کتابی که در...
جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۴:۴۳
نسخه ای بسيار کهنه به تاريخ 544 ق از کتاب امالي شريف مرتضی در کتابخانه دولتی برلين موجود است (با شماره پيترمن [2]، 169) که بر اساس نسخه ای کتابت شده که متعلق بوده به دانشمندی به نام الحسن بن علي بن زيرک الواعظ القمي. اين نسخه تنها شامل اصل امالي است و بخش الحاقی را ندارد. بر برگ نخستين اين نسخه از امالي شريف مرتضی، کتاب اين چنين معرفی شده: کتاب غرر الفوائد ودرر القلائد...
پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۴۹
در بررسي نسخه های مختلف آثار شريف مرتضی با رساله ها و گفتارهايی از او بر می خوريم که با وجود اهميت آنها تاکنون مورد اعتنا قرار نگرفته و در لا به لای نسخه های خطی مجموعه های مختلف پنهان مانده و توجه کسی را به خود جلب نکرده است. مجموعه ای از اين آثار را همراه چند اثر کلامی کوچک ديگر او که گرچه تاکنون چندين بار منتشر شده اند اما متأسفانه متنهای آنها به صورت انتقادی و...
يكشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۰۷
پيشتر نويسنده اين سطور در اين سايت و پس از آن در کتاب بررسيهای تاريخی، به مناسبت بررسی مسئله ای از مسائل شريف مرتضی درباره ترادف ادله (در بحث "نظر")، مطلبی منتشر کرد مبنی بر اينکه شريف مرتضی محتملاً ابن سينا را می شناخته است و از دليل او بر اثبات واجب الوجود آگاه بوده است. مسئله از اينجا آغاز می شود که می دانيم در يکی از مسائل شريف مرتضی، شخصی با او پرسشی را در ميان...
يكشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰:۲۵
در فهرست آثار ابن الهيثم، دانشمند نامدار مسلمان در نيمه اول سده پنجم قمری از دو کتاب نام برده شده به اين ترتيب: كتاب في الرد على أبي الحسن علي بن العباس بن فسانجس نقضه آراء المنجمين و نيز: جواب ما أجاب به أبو الحسن بن فسانجس نقض من عارضه في كلامه على المنجمين(نک: عيون الأنباء في طبقات الأطباء از ابن أبي أصيبعة، ص 555 – 556). متأسفانه اين دو اثر باقی نمانده اما روشن...
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۵۵
رساله ای که با عنوان الحدود والحقائق به شريف مرتضی نسبت داده شده و تاکنون چند باری و از جمله به وسيله مرحوم استاد دانش پژوه چاپ شده و نيز در رسائل الشريف المرتضی، چاپ قم ديگر بار ارائه شده است، بی ترديد کتابی از شريف مرتضی نيست. اين کتاب بايد تأليف دانشمندی متعلق به دوره های بعدی باشد. ساختار و مقدمه کتاب کاملاً نشان می دهد که اين اثر نمی تواند از شريف مرتضی باشد و...
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۳۷
از ميان شاگردان برجسته امام زيدی الناطق بالحقّ ابو طالب الهاروني در نيمه سده پنجم قمری شخصی را می شناسيم که در نيشابور و در ميان جامعه زيديان اين شهر فعال بوده و حاکم جشمي از محضر او بهره مند بوده است و به واسطه وی از ابو طالب الهاروني در آثارش و از جمله در جلاء الأبصار روايت می کند (نک:جشمي، جلاء الأبصار، در ضمن اخبار أئمة الزيدية مادلونگ، ص 126). اين شخص دانشمندی...
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۵۹
ابو علي احمد بن محمد بن الحسن المرزوقي الاصبهاني (د. 421 ق)، اديب و دانشمند برجسته معاصر صاحب بن عباد و روزگار آل بويه در اصفهان در عين حال که اديبی برجسته و دارای آثاری مهم در اين زمينه مانند شرح حماسه ابو تمام و شرح المفضليات و امالی ادبی است، متکلمی برجسته و بر مذهب معتزلی هم بوده است. او البته گويا تمايلات شيعی داشته و به هر حال به دليل همين تمايلاتش تقريباً مورد...
يكشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۰۴