دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

مصطفی رضایی
۱۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۲
با عرض سلام و احترام
آقای دکتر من تحقیقی در مورد بررسی اندیشه های نصر حامد ابوزید و محمد ارکون داشتم. از آنجا که این دو اندیشمند صاحب آثار فراوانی می باشند و من تاکنون در این زمینه مطالعه ای نداشتم، اگر لطف کنید مرا راهنمایی کنید ممنون میشم. کدام آثارشان محور قرار بدم و کدام اندیشه های محوری آنها؟ به خصوص در بعد سیاسی و حقوقی چرا که من دانشجوی حقوق هستم.
با تشکر

پاسخ: از ارکون چندين کتاب به فارسی ترجمه شده و همچنين از ابو زيد. همه آنها مفيد است برای اين منظور.
پارسا پروین
۲۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۲
سلام اقای دکتر.امیدوارم خوب باشید.بنده هجده سال دارم و علاقه مند به مطالعه در حوزه های فلسفه,دین و ادبیات هستم.خواستم راهنمایی ام کنید که با چه کتبی مطالعه را شروع کنم و بیشتر اثار چه کسانی را مورد مطالعه قرار دهم؟ ممنونم

با تحیات. کتاب های شادروان دکتر زرین کوب از همه مناسبتر است.
پارسا پروین
۲۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۲
سلام اقای دکتر.امیدوارم خوب باشید.بنده هجده سال دارم و علاقه مند به مطالعه در حوزه های فلسفه,دین و ادبیات هستم.خواستم راهنمایی ام کنید که با چه کتبی مطالعه را شروع کنم و بیشتر اثار چه کسانی را مورد مطالعه قرار دهم؟ ممنونم
عباس مسیحا
۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۰۸
با سلام ایمیل اقای دکتر انصاری را جهت موضوع رساله دکتری خود احتیاج دارم اگر ممکن است برایم ارسال نمایید با تشکر

hf_ansari@yahoo.com
عباس مسیحا
۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۰۸
با سلام ایمیل اقای دکتر انصاری را جهت موضوع رساله دکتری خود احتیاج دارم اگر ممکن است برایم ارسال نمایید با تشکر
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۲۸۶٫۳۷۸ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۲۷۸ نفر
تعداد یادداشت ها : ۹۹۵

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مقالات خرداد ۱۳۹۱
اخيراً به همت کتابخانه مجلس، نسخه برگردان کتاب غنية النزوع ابن زهرة در تهران و با عنايت دوست دانشمندم آقای رسول جعفريان و به طرزی شايسته منتشر شده است. مقدمه اين چاپ را آقای عمادی حائري نوشته اند. متأسفانه بر روی جلد و مقدمه کتاب خطاهايی در قرائت تاريخ نسخه صورت گرفته که آن را برای روشن شدن بيشتر موضوع در اينجا مطرح می کنم. اين نسخه کتابت نيمه ذی الحجه سال 614 ق است....
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۴۷
عموماً در آثار تحقيقاتی جديد شرح شهاب الأخبار ابو الفتوح رازي، مفسر و دانشمند برجسته امامی ري در سده ششم قمری را کتابی به زبان فارسی انگاشته اند. اين شايد به دليل انتساب نسخه هايی از يک شرح شهاب الأخبار به زبان فارسی بدو بوده که البته بعداً معلوم شد از او نيست (نک: مقدمه مرحوم جلال الدين محدث بر شرح فارسی شهاب الأخبار). تاکنون محققان زيادی درباره شروح شهاب الأخبار...
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۴
16- الاسرار الخفية علامه در کوپريلی، فاضل احمد پاشا، ش 862 . در آغاز آن بر روی برگ آغازين آمده که المستخرج من الشفاء کتابت 737 است و نه آنچه در کتابشناسی مرحوم فارس حسون آمده. 17- همان کتابخانه، فاضل احمد پاشا،ش 889 المنصص فی شرح الملخص کاتبی قزوینی از 671 ق به خط نویسنده ؛ کما ذکر 18- محمد عاصم بيگ در کوپريلی، ش 238 شرح خطبة الشيخ الرئيس ابن سينا لمحمد بن عبد الواحد التبريزي...
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۷
در چند مقاله ای که درباره آثار مهدوی فضل بن شاذان، فقيه، متکلم و محدث برجسته امامی مذهب نيمه اول سده سوم قمری در اين سايت قرار داده ام، درباره آثار متعدد او اطلاعات لازم ارائه گرديد. اينک تحريری جديد از آن مقالات در رساله دکتری من در دست چاپ است. در آن مقالات ابراز شد که کتابی که به عنوان مختصر اثبات الرجعة به فضل بن شاذان نسبت داده شده و منتشر شده از او نيست و...
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۱۱
به مناسبت تصحيح کتاب الأبحاث في تقويم الأحداث رکن الدين جرجاني که رديه ای است بر زيديه، نويسنده اين سطور مطالعه ای تفصيلی درباره نويسنده دانشمند آن سامان داده که پيش از چاپ آن به عنوان مقدمه و همراه متن کتاب الأبحاث مناسب ديد که ابتدا بخشهايی از آن را در اختيار خوانندگان اين سايت قرار دهد تا از پيشنهادات آنان پيش از چاپ نهايی بهره مند گردد. نويسنده اميد می برد...
يكشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۴:۳۰
نويسنده اين سطور در سالهای گذشته همواره در کنار توجه به نسخه های خطی زيدی در يمن و يا در کشورهای غربي، به اين نکته نيز توجه داشته که بخشی از نسخه های زيدی يمنی نه صرفاً در چند دهه اخير و بل از گذشته های دورتر سر از سرزمينهای ديگر پيدا می کرده؛ به طوری که حتی فی المثل بعضاً می توان سراغ پاره ای از نسخه های زيدی را در کشور ليبی گرفت. بخشی از اين مسئله مربوط است به گسترش...
پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۱۶
کتاب انقاذ البشر من الجبر والقدر، تأليف ابو الحسن عامري، فيلسوف دانشمند سده چهارم قمری تاکنون تنها بر اساس يک نسخه، گرچه کهنسال به چاپ رسيده است (در مجموعه رسائل او به کوشش سحبان خليفات). در اين يادداشت اين نکته را مطرح می کنم که از اين کتاب دست کم پنج نسخه ديگر موجود است که قديمترين آن (مؤرخ اول صفر 720 ق)به قلم رکن الدين محمد بن علي الجرجاني الحلي الغروي، دانشمند...
چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۷
محقق طباطبايي در مقاله نخستين خود در شماره پنجم تراثنا درباره نسخه های نهج البلاغة کتابی را معرفی کرده است از ابو يوسف يعقوب بن سليمان الإسفرايني درباره کلمات حضرت امير (ع) با عنوان قلائد الحکم وفرائد الکلم و شرح حالی از نويسنده خيلی کوتاه به دست داده است. بنابر گزارش محقق طباطبايي از اين کتاب نسخه ای از سده ششم قمری در مدرسه مروي موجود است (بعد التحرير: اين نسخه...
دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۳