دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همینک حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس می کند. همچنین در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

مهرجویی
۷ دي ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۳
با عرض سلام
در مورد این شبهه که می گوید تشیع ریشه در دین مسیحیت دارد منبع می خواستم . دانسته ای من بیشتر در حد شنیده هاست . در صورتی که نام مستشرق مورد نظر و یا عنوان مقاله و یا کتاب او را مرقوم بفرمایید ممنون خواهم بود
مصطفوي
۵ دي ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۹
با سلام. اول: مطلب اخير شما در كانالتان با عنوان «ترجمه کتاب های فلسفی و روایت مکتب تفکیک از آن» بسيار خوب ولي ناتمام بود. درخواست ميكنم ولو مختصر حقيقت نهضت ترجمه را بيان كنيد تا قرائت نادرست از نهضت ترجمه رسوا گردد. دوم: خيلي خوب است براي كانال راه ارتباطي قرار دهيد تا ما مجبور نشويم مطالب مربوط به كانال را اينجا بنويسيم! با تشكر فراوان
محمد صادق صالحی
۴ دي ۱۳۹۵ ساعت ۶:۱۸
با سلام و خسته نباشید خدمت استاد
جسارتا بنده و یکی از دوستان در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ادیان و مذاهب قم در رشته فرق تشیع مشغول به تحصیل هستیم البته ترم آخر.
راجع به پایان نامه می خواستیم کتابی رو معرفی کنید برای ترجمه و نقد آن که پایان نامه ما هم محسوب بشه . حال یا دو کتاب مختصر به صورت جداگانه یا یک کتاب که هر دو مشغول بشویم
ممنون
سیده محترم محقق
۱ دي ۱۳۹۵ ساعت ۵:۱۴
ادامه مطلب پیش (محقق- ۲)
چطورمیشود به صرف اینکه روایاتی از ابوهاشم راابن عیاش گردآوری‌کرده و روایاتی از ابوهاشم هم در الدلائل حمیری آمده و اینکه صاحب اثبات الوصیه از الدلائل حمیری استفاده کرده و با این حدس و احتمال که روایت محل بحث در نسخه ای از اثبات الوصیه به نقل از حمیری از ابوهاشم بوده و آن نسخه از اثبات الوصیه را ابن صباغ داشته‌است، درجه اصالت این متن را بالا برد؟ توجه دارید که سه قسمت اصلی از طریق استنتاج شما یعنی اینکه ۱- این روایت را حمیری از ابوهاشم نقل کرده باشد، ۲- این نقل از طریق حمیری در کتاب اثبات الوصیه بوده باشد، ۳- و نیز اثبات الوصیه در اختیار ابن صباغ بوده باشد؛
صرف احتمالند. سیده محترم محقق
سیده محترم محقق
۱ دي ۱۳۹۵ ساعت ۵:۱۳
جناب آقای انصاری، سلام علیکم
پستهای مربوط به روایت منسوب به حضرت عسکری را در کانال شما خواندم.
به نظرم اشکالی که در آن نقد طولانی آمده بود وارد است، شما فقط به طرح احتمالات پرداخته‌اید. در پست دیگری گفته اید که کارتان داوری از نوع جرح و تعدیل رجالی نبوده است و میخواسته اید اصالت این متن را نشان دهید. صرف نظر از اینکه اظهار نظر رجالی در مورد ابوهاشم در متن شما هست و در دو جا با عباراتی وجه امتیاز او نسبت به ابن سابور را نشان داده‌اید:
۱- "از روایات ابو هاشم جعفری از اصحاب امامان و اجلای سادات امامی مذهب معاصر امامان عسکریین"
۲- " بنابراین اصلاً روای مطلب ابو هاشم است که چنانکه گفتم شخصیت بسیار مهم و معاصر همین دوران بوده و نقش سیاسی هم داشته و درباره او مطالب زیادی در منابع شیعی و سنی آمده‌است."

(ادامه در پست بعد- محقق ۱)
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۱۸۷٫۶۶۹ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۹۸ نفر
تعداد یادداشت ها : ۷۶۷

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مقالات مهر ۱۳۹۰
شيخ منتجب الدين رازي در فهرست خود (ص 8)، تفسيری بزرگ در ده جلد را از ابو سعد سمّان، محدث و متکلم معتزلی نيمه اول سده پنجم قمری ري به نام البستان في تفسير القرآن نام می برد که البته در ديگر منابع از آن يادی نشده و از آن هيچ نشانی در اختيار نيست. محتمل است که شيخ منتجب الدين در انتساب اين کتاب به ابو سعد سمّان دچار سهو شده است. با اين وصف ما از تفسيری از يک سمّان ديگر که...
شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۳:۳۰
نسخه جديد با تکميلات و اصلاحاتی...
پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۴۵
تقديم به استاد گرانقدر جناب آقای محمد آصف فکرت که قرائتی شايسته از ابيات رودکی پيشنهاد...
چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱:۵۴
ابو سعد سمّان، محدث و متکلم برجسته معتزلی / زيدي ري در نيمه اول سده پنجم قمری امالی ارزشمندی در حديث دارد که تنها قسمتی از آن باقی مانده است. ما پيشتر در اين سايت، نسخه اين امالي را که در کتابخانه آمبروزيانا در ميلان نگهداری می شود معرفی کرديم. از ابواب اين کتاب، بابی هم هست که قسمتی از آن مشتمل است بر تعدادی از روايات و احاديثی که در آن کلمه و يا تعبير و يا جمله ای...
پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۲۰:۴۲
از منابع مهم درباره عالمان بغداد در دوران پس از خطيب بغدادي و سمعاني، ذيل ابن الدبيثي است که اخيرا به کوشش بشار عواد معروف به چاپ رسيده است؛ تصحيحی پاکيزه با يک نقص و آن اينکه به صورت شگفت آوری محقق دانشمند کتاب از وجود نسخه کهنه سال و مهم اين کتاب در کتابخانه پرينستون بی اطلاع بوده و لذا از آن در تصحيح کتاب و سازواره انتقادی خود بهره نبرده است. اين در حالی است که...
پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۲:۵۹
زمخشري، دانشمند و مفسر برجسته معتزلی را بيشتر به تخصص در ادب و نيز تفسير می شناسند. اما همينک و به ويژه بر اساس شرح حالی که از او در کتاب اندرسباني در اختيار است می دانيم که وی در روايت حديث هم دست داشته و اصلا کتابی درباره اخبار و احاديث داشته به نام فصوص الأخبار و نيز کتابی در زيادات آن. اندرسباني می نويسد که زمخشري نخستين کسی بود که علم حديث را در خوارزم احياء کرد...
يكشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۲۳:۲۶
ابو سعد خرگوشي (د. 406 يا 407 ق)، صوفي و دانشمند شافعي اشعري مسلک نيشابور نويسنده چندين کتاب در تصوف و علوم حديث و وعظ است. از آن ميان کتاب تهذيب الأسرار دستينه ای درباره آداب و مراتب و احوال صوفيه است و به چاپ رسيده است. شرف النبي او هم که درباره پيامبر اکرم (ص) است هم متن اصلی و هم ترجمه کهن فارسی آن منتشر شده است. چاپ نسخه برگردان کتاب اللوامع او هم که کتابی در تفسير...
دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۳۲