دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همینک حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس می کند. همچنین در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

پارسا پروین
۲۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۲
سلام اقای دکتر.امیدوارم خوب باشید.بنده هجده سال دارم و علاقه مند به مطالعه در حوزه های فلسفه,دین و ادبیات هستم.خواستم راهنمایی ام کنید که با چه کتبی مطالعه را شروع کنم و بیشتر اثار چه کسانی را مورد مطالعه قرار دهم؟ ممنونم

با تحیات. کتاب های شادروان دکتر زرین کوب از همه مناسبتر است.
پارسا پروین
۲۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۲
سلام اقای دکتر.امیدوارم خوب باشید.بنده هجده سال دارم و علاقه مند به مطالعه در حوزه های فلسفه,دین و ادبیات هستم.خواستم راهنمایی ام کنید که با چه کتبی مطالعه را شروع کنم و بیشتر اثار چه کسانی را مورد مطالعه قرار دهم؟ ممنونم
عباس مسیحا
۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۰۸
با سلام ایمیل اقای دکتر انصاری را جهت موضوع رساله دکتری خود احتیاج دارم اگر ممکن است برایم ارسال نمایید با تشکر

hf_ansari@yahoo.com
عباس مسیحا
۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۰۸
با سلام ایمیل اقای دکتر انصاری را جهت موضوع رساله دکتری خود احتیاج دارم اگر ممکن است برایم ارسال نمایید با تشکر
حسن هژبری
۱۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۲
ضمن عرض سلام خدمت حضرت استاد . قبل از شروع عرض کنم مطالب شما در زمینه کتب حدیثی بی نظیره من که بسیار استفاده می کنم مخصوصا در مورد اعتبار سنجی کتب و منابع شیعه . من دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث هستم . سوالات زیادی دارم که می دونم متاسفانه حضرت عالی وقت برای جواب به من ندارین . برای همین به خودم جرئت مزاحمت نمی دم . فقط سوالی که مدتیه ذهن منو مشغول کرده اینه که مصدر علوم غریبه کجاست ؟ آیا این علوم از نزد ائمه آمده اند . اگر اینطوره چرا کتب روایی در این زمینه موجود نیست . اگر حضرت استاد لطف بفرمایند و مطالبی در این مورد بیان کنن ممنون میشم

پاسخ. امیدوارم در این موضوع هم مطالبی عرضه شود
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۲۴۹٫۱۷۹ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۲۵۶ نفر
تعداد یادداشت ها : ۹۴۵

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مقالات مرداد ۱۳۹۰
مذهب کلامی ابو الحسن اشعري به ويژه با همت سه تن متکلم برجسته قاضي ابو بکر الباقلاني، ابو اسحاق اسفرايني و ابن فورک اصفهاني بازنويسی و مورد بحث و مطالعه و گسترش قرار گرفت و عملا به وسيله همين دانشمندان و نسل شاگردانشان و در فاصله صد و پنجاه سالی پس از مرگ اشعري به بومهای مختلف اسلامی نفوذ پيدا کرد و نه تنها در مشرق اسلامی و بل در مغرب اسلامی هم نفوذ و گسترش پيدا کرد....
دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۳۵
درباره الياقوت منسوب به ابو اسحاق ابراهيم بن نوبخت تاکنون تحقيقات متعددی صورت گرفته و خود متن آن و نيز شرح های انوار الملکوت و اشراق اللاهوت نيز به چاپ رسيده است. نويسندگان و رجال شناسان قديم هيچ گونه شناختی از اين شخصيت نداشته اند و نام او در منابع تاريخی و رجالی تاکنون ديده نشده است (البته هنوز جای کار در اين زمينه هست). تنها علامه حلي است که در مقدمه انوار...
سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۱۲
کتاب ارزشمند رياض العلماء اول بار با کوشش دانشمند سيد احمد اشکوري در قم در 7 مجلد منتشر شد. بخشی از اين 7 جلد در حقيقت تعليقه افندی است بر امل الآمل که آن را آقای اشکوری مستقلا هم به چاپ رساند. متأسفانه تاکنون بخشهای باقيمانده ديگر اين اثر که متعلق است به علمای اهل سنت منتشر نشده است. کار آقای اشکوری گام نخست بود. ضرورت دارد که از اين کتاب ديگر بار از نو بر اساس نسخه...
سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۱۳
با بزرگداشت نام و ياد مرحوم علامه محقق سيد محمد رضا طباطبايي يزدي، فقيه، متکلم، رجالی و مفسر قرآن. عز الدين ابو المظفر عبد العزيز بن جعفر بن الحسين النيشابوري (تولد: 626؛ درگذشت: نيمه ذي القعدة 672 در بغداد و مدفون در نجف اشرف)، امير بصره در نيمه سده هفتم قمری اميری شيعی مذهب و فاضل و حامی اهل علم بود. درباره او تاکنون به مناسبت کتابهايی که عالمان زمانش جهت او نوشته...
يكشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱:۵۳
حدود ده سالی پيش چاپ نسخه برگردان مجلد اول کتاب الايضاح ابو القاسم التيمي معروف به قوام السنة (د. 535 ق)، عالم برجسته حنبلی مذهب اصفهان در نيمه اول سده ششم قمری را در مرکز نشر دانشگاهی با مقدمه ای ارائه دادم. آن چاپ بر اساس نسخه کهنسال کتاب موجود در کتابخانه مجلس سامان گرفت. آن زمان من فکر می کردم از اين کتاب تنها همين نسخه در دنيا موجود است. سال گذشته در ترکيه بر اساس...
جمعه ۷ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۰:۴۱
ما پيشتر در مجموعه "بررسيهای تاريخی" به مناسبت کتاب نور الحقيقة حسين بن عبدالصمد اشاره ای داشتيم به يک متکلم اشعری و شافعی مذهب قزوين در سده ششم قمری معروف به بهاء الدين ابو محمد النجار (متولد 493 و درگذشته575 يا 580 ق ق) که با وجود اينکه آثار چندی از او در کتاب التدوين رافعي ياد شده و از وی ستايشهايی در منابع شده اما به هيچ روی در منابع متأخرتر به شهرتی دست نيافته است....
يكشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۵۵
متکلم و فيلسوف برجسته امامی مذهب نيمه سده هفتم قمری جمال الدين علي بن سليمان البحراني آثار متعددی در کلام و فلسفه دارد که متأسفانه چندان مورد توجه قرار نگرفته است. تشيع در بحرين سابقه ای دراز و ريشه در سده های نخستين دارد و از سده ششم قمری به بعد آثار و تأليفاتی از شماری از عالمان بحرينی در اختيار هست که به ويژه مهمترين سنت در اين ميان سنت کلامی و فلسفی عالمان اين...
شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۵:۱۸