دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

محمدجواد محمدی
۱۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲:۳۹
جناب آقای دکتر انصاری
سلام علیکم؛ با آرزوی سلامتی برای شما
بنده دانشجوی دوره دکتری شیعه شناسی هستم و قصد دارم برای نگارش رساله، موضوع: «عوالم پیشین از دیدگاه سه جریان غالیان،‌ متهمان به غلو و غیر متهمان به غلو تا پایان غیبت صغری (بررسی مقایسه ای)» را انتخاب و پژوهش را بر مدار آن پی گیری کنم.
سوالی که از حضرتعالی داشتم این است که؛ اولا: آیا عنوان مذکور،‌ موضوعی مناسب برای نگارش رساله است یا خیر؟ و ثانیا: بر فرض خوب بودن آیا در اولویت تحقیق قرار می گیرد یا خیر؟
با سپاس از حضرتعالی

سلام عليکم. موضوع خوبی است.
علی
۲۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۹:۲۶
از دست هیات علمی های بی سواد و در عین حال بی اخلاق رشته های الهیات و معارف اسلامی خسته شدیم.
ما را مجبور می کنند به اسم انها مقاله بدهیم در حالی که حتی یک بار مقاله را ندیده اند.
اگر مقاله ندهی نمره درس را نمی دهند. در موقع تصویب پروپوزال ان را رد می کنند و در جلسه دفاع از رساله غرض ورزی می کنند و ...
به خدا هیات علمی را می شناسم که حتی یک مقاله هم در دوران هیات علمی بودن ننوشته ولی بسیار مقاله به نام اوست.
صادقی
۱۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۶
سلام .
ایمیل آقای انصاری را می خواستم .
با تشکر

hf_ansari@yahoo.com
محمد زارع بوشهری
۲۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۶
جناب استاد انصاری سلام علیکم
بنده مشغول به نوشتن پایان نامه دکتری با موضوع علل و پیامد های مفقود شدن منابع تاریخی شیعه تا قرن هفتم هستم مستدعی است با توجه به تجربه حضرتعالی مساعدت لازم و هرگونه راهنمایی همراهی نمایید با سپاس ارادتمند محمد زارع بوشهری

سلام عليکم. بفرماييد. در خدمت هستم.
مهدی یزدانی
۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲:۰۴
سلام و وقت بخیر حضرت استاد

مشورتی از محضرتون میخواهم وخرسند میشوم راهنمایی ام بفرمایید

اینجانب دردانشگاه رشته برق و الکترونیک خوندم و سپس علاقه مند به فلسفه اسلامی شدم و برای تحصیل خوب آن به حوزه علمیه رفتم و الان ۹ سال است در حوزه مشغول هستم و اشتغالات فلسفی خودم را پیگیری نمودم و در کنار آن دروس حوزه را خواندم. الان بسیار علاقه مند به تحصیل فلسفه غرب و بررسی دیدگاههای فلاسفه غربی گشتم.
می خواهم سال بعد دوباره به دانشگاه بروم و ارشد را فلسفه غرب بخوانم و برای دوره دکتری را خارج از ایران بخوانم.
اگر ممکنه کمکم کنین که چه کشوری و چه دانشگاهی به نظرتون بهتره برای تحصیل فلسفه غرب.

ممنون میشم کمکم کنین.

با تحيات. اگر کشور انگليسی زبان مقصودتان است طبعا انگلستان بهتر است. با احترام
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۳۷۰٫۲۶۲ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۲۱۳ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱٫۱۴۸

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مقالات بهمن ۱۳۹۰
در کتاب فهارس الشيعة تأليف آقای خداميان آراني از جمله فهارس هشتگانه ای که در آن کتاب بازسازی شده، فهرستی است منسوب به عبد الله بن جعفر الحميري، محدث بلند آوازه امامی آخر سده سوم قمری. مستند ايشان در وجود چنين فهرستی کلامی است از شيخ طوسي در ذيل ترجمه حميري در الفهرست (ص 293 تا 294) با اين عبارت: " عبد اللّه بن جعفر الحميري، يكنّى أبا العبّاس، القمّي، ثقة. له كتب، منها:...
يكشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۳۱
روايتی است در کتاب بحار الأنوار علامه مجلسي که وی آن را از کتاب زوائد الفوائد فرزند ابن طاووس نقل می کند؛ در فضل روز نهم ربيع الأول با اين سند (بحار الأنوار،ج 95 / ص 351 – 352): "قال السيد ابن طاوس - ره - في كتاب زوايد الفوائد : روى ابن أبي العلاء الهمداني الواسطي ويحيي بن محمد بن حويج البغدادي قالا : تنازعنا في ابن الخطاب واشتبه علينا أمره ، فقصدنا جميعا أحمد بن إسحاق...
پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۹:۱۲
اخيراً کتابی از قم و به لطف فاضل محترم آقای رضا مختاری به دستم رسيد با عنوان فهارس الشيعة تأليف و گردآوری آقای مهدی خداميان آرانی. در اين کتاب شماری از فهرستهای روايی کهن شيعی که جزء منابع دو فهرست نجاشي و طوسي بوده بر اساس همين دو کتاب بازسازی شده است. البته بر اين شمار تعدادی ديگر هم می توان افزود اما نويسنده گويا تنها به شناسايی همين تعداد که در دو جلد فراهم...
پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۰۸
شيخ صدوق کتاب التوحيد را در محيطی نگاشت (در ري) که معتزليان حضوری فعال داشتند و از قدرت و نفوذ فوق العاده ای برخوردار بودند. سبب عمده تأليف اين کتاب، همانطور که خود شيخ صدوق در مقدمه اين اثر می نويسد آن است که گروهی از مخالفان، شيعيان را متهم به عقايد تشبيهی و جبری می کرده اند و از اينرو شيخ صدوق در اين کتاب می کوشد با ارائه احاديث اهل بيت در باب توحيد و عدل، تنزيهی...
جمعه ۷ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۱۸
آنچه در اين بخش مد نظر داريم نقدی است کلی بر دروس فارسی معارف مرحوم آقای حلبی. اين دروس که همينک در شکل مکتوب در اختيار است، در اصل درس گفتارهايی بوده از مرحوم حلبی برای جمع محدودی از شاگردان که بعدا صورت مکتوب و مهذب آن منتشر شده است. از آنجا که مخاطبان اين دروس عمدتا نا آشنايان به علوم حوزوی و مباحث فلسفی و کلامی و اصولی بوده اند، طبعا در اين درسها بيش از آنکه...
پنجشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۲۲:۰۷
ابو حاتم رازي از دعات و دانشمندان برجسته ري است، در آغاز سده چهارم که از وی چندين کتاب به چاپ رسيده که مهمترين آنها کتاب الاصلاح است در آموزه های اسماعيلی و مشهورترين آنها نيز کتاب الزينة است که دو بخش متفاوت آن در دو چاپ جداگانه در اختيار است و البته هنوز چاپ کاملی بر اساس همه بخشهای نسخه های کهن و جديد آن صورت نگرفته است. می دانيم که کتاب الزينه ابو حاتم رازي...
دوشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۲۱:۱۹
در ميان نسخه های کتاب السفينة الجامعة تأليف حاکم جشمي، دانشمند معتزلی خراسان در نيمه دوم سده پنجم قمری نسخه ای است که از روی نسخه ای کتابت شده که برای خزانه يکی از فرمانروايان اسماعيلی مذهب صليحي در يمن کتابت شده بوده است؛ کتابخانه المکرّم احمد بن علي الصليحي. از اين نسخه خاص که ظاهرا کامل بوده تنها جزء پنجم آن گويا باقی مانده است (برای آشنايی با کتاب حاکم جشمي،...
دوشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۴۵
در ميان رسائل و کتابهايی که به زيد بن علي نسبت داده شده و به چاپ رسيده است، رساله کوتاهی است به نام تثبيت الإمامة. اين رساله با سندی از سنت زيديان کوفي و با محوريت ابو عبد الله العلوي، دانشمند برجسته زيدی کوفه در نيمه اول سده پنجم قمری در اختيار است. اين رساله در اصل در انوار اليقين دانشمند زيدی يمن در سده هفتم امام حسن بن بدر الدين نقل شده که از آن نسخه های متعددی...
يكشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۰:۲۰