دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

سید مهدی رضوانی
۲۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۹:۳۷
سلام
وقت بخیر
بنده دانشجوی ارشد شیعه شناسی گرایش کلام هستم. بنظر شما بررسی تعارضهای کتاب تعلیق شرح الاصول الخمسه با آراء قاضی عبدالجبار، خصوصاً و سایر معتزلیان، عموماً (آن قدر که موجود است) قابلیت انتخاب بعنوان موضوع پایان نامه را دارد؟
متشکرم
یاحق

با تحیات. موضوع جالبی است.
محسن ر
۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۱۶
با سلام و وقت بخیر

چرا نظریه تعویض سند رو نمی پذیرید؟
کار مرحوم اردبیلی چه اشکالی داشت؟
لطفا کامل بفرمایید؟
مهدی مولایی
۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۵
سلام جناب انصاری عیز. بابت نوشته های علمیتان خیلی ممنون. شما سابقا در خصوص اختلافات اخباری ها و اصولیون مقاله ای نوشته بودین که آیا اختلافشان لفظی و یا حقیقی هست. هر چه گشتم پیداش نکردم.اگه امکانش هست برایم ارسال کنید یا بگونه ای که در دسترسی باشد
اسماعیل رضایی
۱۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۳
جناب دکتر انصاری بنده موضوع رساله بنده سادات در خراسان می باشد، یک سوال داشتم از محضر شما که آیا درباره علویان زیدی خراسان منبع، مقاله یا نشانه بیشتری از آنچه که در کتاب آقای رحمتی آمده است، وجود دارد؟ پیشاپیش از لطف شما ممنون خواهم بود.

پاسخ: کار شایسته ای است. منابع بسیار است.
سید حسین امامی
۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۷:۰۴
انتقاد به یکی از یادداشتهای شما
https://www.mehrnews.com/news/۴۲۳۴۵۸۴/%D۹%۸۶%D۸%A۸%D۸%A۷%DB%۸C%D۸%AF-%D۹%۸۷%D۹%۸۵%D۹%۸۷-%D۸%B۷%D۹%۸۴%D۸%A۸%D۹%۸۷-%D۹%۸۷%D۸%A۷-%D۸%B۱%D۸%A۷-%D۸%A۸%D۹%۸۷-%D۸%AE%D۹%۸۸%D۸%A۷%D۹%۸۶%D۸%AF%D۹%۸۶-%D۹%۸۱%D۹%۸۴%D۸%B۳%D۹%۸۱%D۹%۸۷-%D۸%A۷%D۸%AC%D۸%A۸%D۸%A۷%D۸%B۱-%DA%A۹%D۸%B۱%D۸%AF
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۳۴۱٫۸۸۲ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۵۳ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱٫۱۰۳

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مقالات مرداد ۱۳۸۹
در سفری که مدتی پيش به شهر سن پترزبورگ داشتم، توفيق آن را يافتم تا از نزديک نسخه کتاب اندرسباني (از عالمان و تراجم نگاران نيمه دوم سده ششم قمری) را که مشتمل بر شرح احوال اعلام و عالمان و دانشمندان علوم گوناگون است، مورد بررسی و مطالعه قرار دهم. آنچه در پی می آيد، بخش اول مطالبی است درباره اين نويسنده و کتابش. پيشتر در همين سايت دانشمند گرانقدر جناب آقای علی بهراميان...
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۴۷
زنده ياد استاد محمد تقی دانش پژوه در چندين پژوهش خود از شماری از نسخه های خطی رونويسی شده وسيله زيديان شمال ايران در موضوعات مختلف نام برده و از برخی ويژگيهای آنها سخن رانده است. پروفسور مادلونگ نيز در مقدمه اخبار ائمة الزيدية نيز بر پايه نوشته های دانش پژوه در اين باره نکاتی را متذکر شده است. زيديان ايران علاوه بر کتابهای فقه و کلام خود که طبعا از آنها نسخه های...
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۲۷
خطيب خوارزمي از دانشمندان برجسته سده ششم قمری است که شهرت او بسی فراتر از خوارزم و سنت حنفيان اين شهر در ميان شيعيان و زيديان و مذاهب سنی گسترش يافته بوده است. علت اصلی شهرت او در ميان شيعيان تعلق خاطر او به نقل فضائل اهل بيت و تأليف دو کتاب مناقب و مقتل الحسين (ع) بوده است. او البته به دليل آنکه از شاگردان زمخشري بوده و خود در علوم ادب نيز دستی قوی داشته و اشعار...
يكشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۱۹