دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همینک حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس می کند. همچنین در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

محمد ابو الحسن
۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۲۵
با سلام واحترام
در کانال تلگرامتان خواسته بودید که اگر کسی نسخه ای شناخته نشده از رجال ابن غضایری می شناسد برای شما معرفی کند. نمی دانم از نسخه مرحوم سید حسن صدر اطلاع دارید یا خیر . اگر مایلید آن را برایتان ارسال نمایم.



با تحیات
لطف می کنید. ایمیل من از این قرار است:
hf_ansari@yahoo.com

از لطفتان بی نهایت ممنونم.
محمد ابو الحسن
۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۲۵
با سلام واحترام
در کانال تلگرامتان خواسته بودید که اگر کسی نسخه ای شناخته نشده از رجال ابن غضایری می شناسد برای شما معرفی کند. نمی دانم از نسخه مرحوم سید حسن صدر اطلاع دارید یا خیر . اگر مایلید آن را برایتان ارسال نمایم.
وحید علوی
۳۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۰
با عرض سلام و احترام
لطفا در مورد واقعه وفات حضرت زهرا و آنچه شیعه در مورد عمر و برخورد وی با خانواده علی(ع) و شخص حضرت زهراعنوان می شود بفرمایید این واقعه تا چه اندازه سندیت تاریخی دارد؟ با تشکر

پاسخ: در این باره کتاب و مطلب زیاد منتشر شده و منابع شیعی و غیر شیعی زیادی از قدیم و جدید روایات را نقل کرده اند. همین دو سه سال اخیر چندین کتاب خوب در این موضوع منتشر شده و از آن طریق می توانید به روایات و داوری های موافق و مخالف در این زمینه دسترسی پیدا کنید.
داود قاسم پور
۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱:۴۴
سلام آقای دکتر انصاری
مقاله از شما به عنوان «كتابی کلامی بر اساس مذهب اشعری، اهدایی به خواجه نظام الملک» به آدرس: http://ansari.kateban.com/post/۸۴۹ منتشر شده است. آیا این مقاله پیش یا پس از درج در کاتبان، در نشریه یه یا مجله ها به صورت مکتوب منتشر شده است؟
با تشکر: دانشجوی با واسطه شما: داود قاسم پور



با تحیات
ممنونم از لطف عالی. گویا در کتاب بررسی های تاریخی من چاپ شده. الآن درست به خاطر ندارم.
داود قاسم پور
۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱:۴۴
سلام آقای دکتر انصاری
مقاله از شما به عنوان «كتابی کلامی بر اساس مذهب اشعری، اهدایی به خواجه نظام الملک» به آدرس: http://ansari.kateban.com/post/۸۴۹ منتشر شده است. آیا این مقاله پیش یا پس از درج در کاتبان، در نشریه یه یا مجله ها به صورت مکتوب منتشر شده است؟
با تشکر: دانشجوی با واسطه شما: داود قاسم پور
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۱۹۹٫۷۶۵ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۵۰ نفر
تعداد یادداشت ها : ۸۳۵

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مقالات اسفند ۱۳۸۸
درباره حاکم جشمي نويسنده اين سطور تاکنون مقالات متعددی نوشته است و انشاء الله در مقدمه طبع و نشر مجموعه العيون و شرح العيون که در 6 مجلد وسيله اينجانب و پروفسور زابينه اشميتکه در دست تصحيح است، مطالب بيشتری درباره او ارائه خواهد شد. اين شش مجلد شامل يک جلد عيون المسائل است و نيز چهار جلد شرح العيون و يک جلد هم فهارس. اين مجموعه يکی از بزرگترين کتابهای کلامی معتزلی...
شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۲:۲۷
شريف مرتضی (د. 436 ق) و شيخ الرئيس ابن سينا (د. 428 ق)، دو دانشمند نامدار و برجسته نيمه نخست سده پنجم درست معاصر هم می زيسته اند؛ يکی در بغداد و ديگری در خراسان و ری و همدان. يکی از برجسته ترين متکلمان عصر خود در ميان اماميه و پيشوای آنان در بغداد و ديگری بزرگترين و نامدارترين فيلسوف اسلامی. شريف مرتضی البته به دليل اطلاع عميقش نسبت به دانش کلام معتزلی و پيروی از مکتب...
پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۲:۳۸
سال 1999 م السيد محمد الشاهد در قاهره متنی در دانش کلام معتزلی منتشر کرد به نام الکامل في الاستقصاء فيما بلغنا من کلام القدماء. اين متن کلامی از اين جهت اهميت دارد که اولا يکی از آخرين کتابهای کلامی معتزلی غير زيدی/امامی است که به دست ما رسيده است و از ديگر سو دليل اهميت آن اين است که يکی از نمايندگان مکتب ابو الحسين بصري است و در اين کتاب اختلافات ابو الحسين با مکتب...
سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۴:۲۷
يکی از آثار مهم غزالی، کتاب اصولی اوست با عنوان المستصفی که مکرر به چاپ رسيده و از تأثيرگذارترين کتابهای اصولی در تمدن اسلامی، در کنار المعتمد ابو الحسين بصري و محصول فخر رازي بوده است. غزالی خود زمانی در بغداد در مدرسه نظاميه درس مذهب می داده است؛ مدرسه ای که اساسا برای تبليغ و گسترش دهی به مذهب فقهی شافعي از سوی نظام الملک ايجاد شده بود. کتاب المستصفی هم کتابی...
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۲۳:۰۴
آثار شريف رضي با وجود آنکه خود از دانشمندان امامی مذهب بوده همواره مورد عنايت دانشمندان مذاهب مختلف اسلامی بوده است و در اين ميان خاصه کتاب نهج البلاغة بيش از ديگر آثار او محل عنايت دانشمندان غير شيعی قرار گرفته است. اين امر هم به دليل اهميت کتاب نهج البلاغة به دلايل مذهبی و ادبی و انتساب آن به حضرت امير است و هم اينکه شريف رضي در گردآوری خطب و کلمات حضرت علاوه بر...
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۹:۰۸
<!-- /* Font Definitions */ @font-face @font-face @font-face /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText span.MsoFootnoteReference @page...
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۰:۱۷
...
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۸:۲۶
ابو الحسين بصري، متکلم برجسته معتزلی (د. 436 ق)، علاوه بر آنکه در زمينه مسائل اصلی دانش کلام معتزلی تأليفات مهمی داشته و سهم عمده ای در تحرير و تجديد و بازبينی آرا و ادله کلامی معتزليان داشته است، به طوری که خود پديد آورنده مکتبی نوين در کلام معتزلی گرديد، در زمينه امامت نيز آثار مهمی نگاشته است. مهمترين اثر او تصفح الأدلة است که تنها بخشهای کوتاهی از آن به صورت اصلی...
چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۷:۴۶