دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همینک حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس می کند. همچنین در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

مهرجویی
۷ دي ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۳
با عرض سلام
در مورد این شبهه که می گوید تشیع ریشه در دین مسیحیت دارد منبع می خواستم . دانسته ای من بیشتر در حد شنیده هاست . در صورتی که نام مستشرق مورد نظر و یا عنوان مقاله و یا کتاب او را مرقوم بفرمایید ممنون خواهم بود
مصطفوي
۵ دي ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۹
با سلام. اول: مطلب اخير شما در كانالتان با عنوان «ترجمه کتاب های فلسفی و روایت مکتب تفکیک از آن» بسيار خوب ولي ناتمام بود. درخواست ميكنم ولو مختصر حقيقت نهضت ترجمه را بيان كنيد تا قرائت نادرست از نهضت ترجمه رسوا گردد. دوم: خيلي خوب است براي كانال راه ارتباطي قرار دهيد تا ما مجبور نشويم مطالب مربوط به كانال را اينجا بنويسيم! با تشكر فراوان
محمد صادق صالحی
۴ دي ۱۳۹۵ ساعت ۶:۱۸
با سلام و خسته نباشید خدمت استاد
جسارتا بنده و یکی از دوستان در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ادیان و مذاهب قم در رشته فرق تشیع مشغول به تحصیل هستیم البته ترم آخر.
راجع به پایان نامه می خواستیم کتابی رو معرفی کنید برای ترجمه و نقد آن که پایان نامه ما هم محسوب بشه . حال یا دو کتاب مختصر به صورت جداگانه یا یک کتاب که هر دو مشغول بشویم
ممنون
سیده محترم محقق
۱ دي ۱۳۹۵ ساعت ۵:۱۴
ادامه مطلب پیش (محقق- ۲)
چطورمیشود به صرف اینکه روایاتی از ابوهاشم راابن عیاش گردآوری‌کرده و روایاتی از ابوهاشم هم در الدلائل حمیری آمده و اینکه صاحب اثبات الوصیه از الدلائل حمیری استفاده کرده و با این حدس و احتمال که روایت محل بحث در نسخه ای از اثبات الوصیه به نقل از حمیری از ابوهاشم بوده و آن نسخه از اثبات الوصیه را ابن صباغ داشته‌است، درجه اصالت این متن را بالا برد؟ توجه دارید که سه قسمت اصلی از طریق استنتاج شما یعنی اینکه ۱- این روایت را حمیری از ابوهاشم نقل کرده باشد، ۲- این نقل از طریق حمیری در کتاب اثبات الوصیه بوده باشد، ۳- و نیز اثبات الوصیه در اختیار ابن صباغ بوده باشد؛
صرف احتمالند. سیده محترم محقق
سیده محترم محقق
۱ دي ۱۳۹۵ ساعت ۵:۱۳
جناب آقای انصاری، سلام علیکم
پستهای مربوط به روایت منسوب به حضرت عسکری را در کانال شما خواندم.
به نظرم اشکالی که در آن نقد طولانی آمده بود وارد است، شما فقط به طرح احتمالات پرداخته‌اید. در پست دیگری گفته اید که کارتان داوری از نوع جرح و تعدیل رجالی نبوده است و میخواسته اید اصالت این متن را نشان دهید. صرف نظر از اینکه اظهار نظر رجالی در مورد ابوهاشم در متن شما هست و در دو جا با عباراتی وجه امتیاز او نسبت به ابن سابور را نشان داده‌اید:
۱- "از روایات ابو هاشم جعفری از اصحاب امامان و اجلای سادات امامی مذهب معاصر امامان عسکریین"
۲- " بنابراین اصلاً روای مطلب ابو هاشم است که چنانکه گفتم شخصیت بسیار مهم و معاصر همین دوران بوده و نقش سیاسی هم داشته و درباره او مطالب زیادی در منابع شیعی و سنی آمده‌است."

(ادامه در پست بعد- محقق ۱)
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۱۸۷٫۶۶۹ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۹۸ نفر
تعداد یادداشت ها : ۷۶۷

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مقالات آذر ۱۳۸۷
علم الكلام: دوره وخطابه ومساره بالنسبة لموقع علم الكلام والمتكلمين في الإسلام لا بد لنا أن نتذكر ان الإسلام ديانة فقه وشريعة أكثر من كونه ديانة ثيولوجيا. وليس في الإسلام ما يشبه الكنيسة والسلطة الدينية الرسمية التي تحدد العقيدة الرسمية. ولذلك فإن علم الكلام في الإسلام يختلف تماماً مع الثيولوجيا المسيحية. فعلم الكلام في الإسلام لا يشبه الإلهيات عند المسيحية...
شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۰:۰۳
علم الكلام عند الإمامية أما فيما يخص تاريخ علم الكلام عند الإمامية، فلا بد أن نقول إن علم الكلام عند الشيعة الإمامية بدأ بصورة هامشية وعند عدة تيارات منهم ، وكان معظم الإمامية وخاصة أصحاب الحديث منهم، في مدينة قم (إيران) يخالفون علم الكلام، ويعتقدون أن وجود الإمام هو المرجع لتأويل النص وفهم القرآن والشريعة يغنيهم عن الرجوع إلى علم الكلام والاستدلالات...
سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۱۸:۱۴
تشيع در طول سه سده نخست خود طيفهای مختلفی را به خود ديد؛ گرايشات مختلفی که ريشه در منابع اعتقادی مختلف در بومها و در جريانات گوناگون داشت: شماری از شيعيان تنها به اين دليل شيعه قلمداد می شدند که از لحاظ سياسی به خاندان اهل بيت تعلق خاطر داشتند؛ گروهی ديگر تنها طبق سنتی در کوفه، به فقه حضرت امير و اهل بيت تعلق داشتند. گروهی هم ضمن تعلق سياسی به علويان، کليت نظام...
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۲۳:۵۵
1- گرچه سابقه انتقاد از تشيع امامی و يا به طور عامتر انتقاد از انديشه های امامت محور شيعی و جريانات باطنی به قرنها پيش از ابن تيميه می رسد؛ اما شايد کمتر کسی همانند او تلاشی پيگير در انتقاد از اين جريانات در دوران پيش از عصر جديد از خود بروز داده است. وی در کتابها و فتاوی مختلف خود سخت ترين انتقادها را از جريانات باطنی و يا تأويلی اسلامی به دست داده که مهمترين نمونه...
سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۱:۲۹
آنچه به ويژه در تاريخنگاری فلسفه اسلامی در ايران محل عنايت پژوهشهای مستقل و اصيل قرار نمی گيرد، بحث درباره سرچشمه های انتقال فلسفه و علوم اوائل يونانی و اسکندرانی به دوران اسلامی است. البته شماری از مطالعات تاريخی در اين باره به زبان فارسی نوشته شده که عمدتا هم چيزی جز تکرار مطالب نوشته های غربی نيست؛ اما منظور ما از بحث درباره اين سرچشمه ها لزوما مباحث تاريخی و...
شنبه ۹ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۱۷:۳۷
چندين دهه است که تاريخنگاری فلسفه اسلامی در ايران به تبع کشورهای عربی آغاز شده است و تاکنون نيز چندين کتاب درباره تاريخ فلسفه اسلامی به زبان فارسی تحرير شده است. برخی از اين آثار البته از سر تعمق در فلسفه و ادوار مختلف آن نگاشته شده و دست کم تحرير دقيقی از منظومه های فلسفی فيلسوفان اسلامی در آنها ارائه شده است. شايد بهترين نمونه ها کتاب ماجرای فکر فلسفی استادمان...
پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۲:۳۵
الأحناف وعلم الكلام الماتريدي أما الأحناف فكانوا في الآونة الأولى على أحد مذهبين؛ فهم إما على المذهب الكلامي للمرجئة/الجهمية؛ وهؤلاء كانت مرجعيتهم أقوالا ورسائل تنسب إلى أبي حنيفة والأحناف بطبيعة الحال، يتميزون عن المذهب الاعتقادي لأصحاب الحديث؛ وإما على مذهب المعتزلة أو مدارس كلامية أخرى، لكن وبعد تشكل الفقه الحنفي وتجذر أسسه ومرجعياته في بغداد،...
سه شنبه ۵ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۱۷:۰۶
در ماه اکتبر امسال مورخ، اديب و نويسنده برجسته يمنی قاضي اسماعيل بن علي الأکوع در سن 87 سالگی چشم از جهان فرو بست. نويسنده اين سطور از پانزده سال پيش به اين طرف همواره کتابها و مقالات او را درباره جغرافيا و تاريخ اجتماعی/ سياسی و فرهنگی يمن دنبال می کند و تا اندازه ای با مشی فکری او آشناست. يک بار نيز به مساعدت انستيتوی تحقيقات تاريخی فرانسه در صنعاء اين توفيق را...
سه شنبه ۵ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۱۵:۲۵