دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همینک حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس می کند. همچنین در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

محمد زارع
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۳:۳۹
جناب استاد انصاری آیا بررسی عوامل و پیامدهای مفقود شدن منابع تاریخی شیعه موضوع مناسبی برای رساله دکتری هست لطفا راهنمایی بفرمایید درصورت مثبت بودن پاسخ مساعدت می کنید ؟ ایمیل را لطف نمایید

با تحیات. جالب است. البته نیاز به دقت در تعیین مباحث مرتبط دارد
عباس مسیحا
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱:۱۳
با سلام واحترام
اینجانب دانشجوی دکتری شیعه شناسی در موضوع رساله دکتری در خصوص اسماعیلیه نیاز به گفتگو و مشاوره با حضرتعالی دارم اگر ممکن است محبت فرموده ایمیل خود را ارسال نمایید با تشکر مسیحا

با تحیات. ممنونم. hf_ansari@yahoo.com
امیرمحمد سالاروند
۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۶
آقای انصاری، سلام
اشاراتتان در کانال تلگرامی به مسئلهٔ تصحیح متون حدیثی چندی است که فکر مرا مشغول کرده. یاد دارم که چند سال پیش در مقدمه نهج‌البلاغه ترجمه شهیدی​ خواندم که هنوز به متن نهایی نرسیده‌ایم. وقتی در گذشته سیر می‌کنم این تنها چیزی است که به یاد دارم درباره این مسئله​، قبلاً هنگام خواندن متون حدیثی به اینکه تصحیح کیست، چه شیوه‌ای​ را اتخاذ کرده و ... دقت نمی‌کردم. این داستان درباره متون ادبی کاملاً به گونه‌ای دیگر است. راستش را بخواهید اشارات شما و مطالب دیگری​ که پراکنده شنیدم موجب شد که به حال خود تأسف بخورم.
بگذریم.
چند سؤال داشتم.
اشاره کرده بودید که باید به متون مصحح اهل سنت توجه کرد. امکان دارد که نام چند عنوان از این کتاب‌ها​ را بگویید که از نمونه‌های درخشان تصحیح باشند؟ اگر شد با مشخصات نشر و ... کتابخانه‌ها که کتاب خیلی کتاب نمی‌خرند اما شاید در نمایشگاه بشود پیدایشان کرد. و بعد کتاب‌هایی که درباره تصحیح متون حدیثی‌اند یا مقاله‌هایی ...
اصلاً چه کسانی شاخص‌اند در این راه؟
خلاصه آنکه پیاده‌ام و علاقه‌مند، اگر وقت داشتید و حوصله که راهنمایی‌ام کنید همیشه وام‌دارتان خواه
سید محمد صادق رضوی
۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۴
با سلام خدمت استاد بزرگوار و تشكر از مطالب و تحقيقات دقيق شما،
در ضمن مقاله ی ( دانشمند شيعی در عصر شاه شيخ ابو اسحاق اينجو) به تحقیق رساله ثلاث و اربعون حدیثا توسط سید حسن موسوی اشاره فرمودید، تا جایی که اطلاع دارم چنین اثری چاپ نشده ، آیا در حال تحقیق است؟
متشکرم

سلام علیکم. ظاهرا در تراثنا چاپ شده
سلمان حسین زاده
۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۴۰
با عرض سلام و احترام
بنده یکی از شاگردان استاد سید علیرضا حسینی شیرازی هستم که تعلیقه های رجالی کافی دارالحدیث اثر ایشان است. یک روز نظر جناب دکتر انصاری در رابطه به تعلیقه های کافی ایشان مطرح شد و ایشان یک طرح خوبی داشتند. از خدمت شما خواستارم که ایمیل جناب دکتر را بفرمایید تا بنده خدمتشان عرض نمایم.


hf_ansari@yahoo.com
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۲۳۱٫۵۱۳ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۳۱۰ نفر
تعداد یادداشت ها : ۸۹۵

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مقالات مهر ۱۳۸۷
يكشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۷ ساعت ۲۱:۳۰
زمانی مطالعات و تحقيقات در رابطه با وثاقت احاديث و روايات تاريخی و مذهبی تنها از سوی مراجع مذهبی و آشنايان با فقه، حديث و دانش رجال انجام می پذيرفت. با پيدايش و گسترش شيوه های نقد تاريخی در مغرب زمين و گسترش دامنه آن به متون اسلامی در سده نوزدهم اين محدوديت شکسته شد و نقد متون دينی از نقطه نظر تاريخی و بررسی تحولات تاريخی ادبيات مکتوب بخشی از اهتمامات علمی مجامع...
سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۷ ساعت ۲:۲۸
علم الكلام السنّي في أوائل القرن الثالث بناءً لما سبق ونظراً لتشديد حركة الترجمة وتعرف المتكلمين بصورة أكثر وضوحاً على الأبحاث الفلسفية والطبيعية، فإن حركة علم الكلام في شقيه المعتزلي والمرجئي تحركت بصورة أكثر فعالية؛ بحيث إنه خلال النصف الأول من القرن الثالث الهجري، ظهرت في مدن مختلفة وخاصة في بغداد والبصرة مدارس كلامية متنوعة، وبشكلٍ بارز منطلقة إما من...
يكشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۷ ساعت ۲۰:۵۵
در حدود نيمه سده چهارم دو محدث و فقيه برجسته يکی امامی و ديگری زيدی در مناطق مرکزی ايران فعال بودند؛ يکی شيخ صدوق و ديگری ابو العباس حسني زيدی. البته ابو العباس از لحاظ طبقه روايی، يک طبقه بر شيخ صدوق مقدم بوده است. گرچه ظاهرا در آثار موجود شيخ صدوق يادی از ابو العباس نشده، اما بی ترديد شيخ صدوق به خوبی ابو العباس حسني را می شناخته است. از ديگر سو، شيخ صدوق بسيار...
يكشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۷ ساعت ۲:۵۵
ابو الحسين بصري (د. 436ق) که از متکلمان برجسته معتزله در بغداد و از شاگردان قاضي عبد الجبار بوده است، دو کتاب در نقض آرای متکلم امامی معاصرش شريف مرتضی درباره امامت و غيبت دارد؛ يکی ردی بر کتاب الشافي شريف مرتضی که به نوبه خود اساسا ردی بر بخش امامت کتاب المغني قاضي عبدالجبار همداني بوده و ديگر رديه ای بر رساله المقنع شريف مرتضی که می دانيم از مهمترين نوشته های او...
چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۷ ساعت ۲:۰۹
فضل بن شاذان، دانشمند بلند مرتبه شيعی و متوفای سال 260ق کتابی دارد به نام مسائل البلدان. از اين کتاب در فهرست کتابهايش که نجاشي در رجال و طوسي در الفهرست ارائه داده اند، نام برده شده است. نسخه ای با همين عنوان و منسوب به فضل بن شاذان و به روايت شيخ طوسي در اختيار شرف الدين استرابادي بوده و از آن نقلهايی در تأويل الآيات خود آورده است. اينجا اين نقلها را ارائه می دهيم....
سه شنبه ۹ مهر ۱۳۸۷ ساعت ۱۸:۴۳
حركة الترجمة ثمة تحوّل آخر في البلاط العباسي ساعد في التحرك من جديد في هذا المجال، وهو اهتمام الخلافة العباسية في نقل وانتقال العلوم اليونانية والسريانية إلى اللغة العربية، ومن المعروف وجود حركة نشيطة في العراق وبعض المناطق الأخرى آنذاك، ومنها المناطق التي كانت تحتضن الوجود والنشاط الديني المسيحي، كالمناطق المفتوحة من البيزنطة التي يهمّها العلوم...
شنبه ۶ مهر ۱۳۸۷ ساعت ۲۲:۳۰