دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

مصطفی رضایی
۱۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۲
با عرض سلام و احترام
آقای دکتر من تحقیقی در مورد بررسی اندیشه های نصر حامد ابوزید و محمد ارکون داشتم. از آنجا که این دو اندیشمند صاحب آثار فراوانی می باشند و من تاکنون در این زمینه مطالعه ای نداشتم، اگر لطف کنید مرا راهنمایی کنید ممنون میشم. کدام آثارشان محور قرار بدم و کدام اندیشه های محوری آنها؟ به خصوص در بعد سیاسی و حقوقی چرا که من دانشجوی حقوق هستم.
با تشکر

پاسخ: از ارکون چندين کتاب به فارسی ترجمه شده و همچنين از ابو زيد. همه آنها مفيد است برای اين منظور.
پارسا پروین
۲۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۲
سلام اقای دکتر.امیدوارم خوب باشید.بنده هجده سال دارم و علاقه مند به مطالعه در حوزه های فلسفه,دین و ادبیات هستم.خواستم راهنمایی ام کنید که با چه کتبی مطالعه را شروع کنم و بیشتر اثار چه کسانی را مورد مطالعه قرار دهم؟ ممنونم

با تحیات. کتاب های شادروان دکتر زرین کوب از همه مناسبتر است.
پارسا پروین
۲۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۲
سلام اقای دکتر.امیدوارم خوب باشید.بنده هجده سال دارم و علاقه مند به مطالعه در حوزه های فلسفه,دین و ادبیات هستم.خواستم راهنمایی ام کنید که با چه کتبی مطالعه را شروع کنم و بیشتر اثار چه کسانی را مورد مطالعه قرار دهم؟ ممنونم
عباس مسیحا
۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۰۸
با سلام ایمیل اقای دکتر انصاری را جهت موضوع رساله دکتری خود احتیاج دارم اگر ممکن است برایم ارسال نمایید با تشکر

hf_ansari@yahoo.com
عباس مسیحا
۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۰۸
با سلام ایمیل اقای دکتر انصاری را جهت موضوع رساله دکتری خود احتیاج دارم اگر ممکن است برایم ارسال نمایید با تشکر
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۲۸۶٫۳۷۸ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۲۷۸ نفر
تعداد یادداشت ها : ۹۹۵

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مقالات شهريور ۱۳۸۷
به مناسبت انتشار قريب الوقوع کتاب التحريش ضرار بن عمرو که نسخه آن را سالها پيش يافتم و مقاله ای درباره آن حدود پنج سال پيش در کتاب ماه دين منتشر کردم، همينک عين آن مقاله را در اينجا ديگر بار منتشر می کنم. کتاب التحريش در طی چند ماه آينده با کوشش پروفسور ويلفرد مادلونگ و حسن انصاری منتشر خواهد شد. در کتابچه ای که مستقلا درباره اين کتاب به فارسی نوشته ام بحثهای اين...
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۷ ساعت ۲۱:۳۲
بدايات علم الكلام بناءً لما سبق يظهر كيف تشكلت جماعات مختلفة في العراق والشام وخراسان والجزيرة العربية، يتناقشون ويتكلمون في المسائل المذهبية، وهكذا تكّون الوعي الديني، مبتنياً على مسائل دينية، ومسائل تتعلق بالله والإنسان والإيمان وموقع الإنسان في العالم، ومدى مسؤوليته في التاريخ المقدس، الذي رسمه الله له حسب المنظور الديني في الإسلام، ومصادره من...
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۸۷ ساعت ۱۹:۰۲
آنچه در پی می آيد و در چند شماره اين گاهنوشت منتشر می شود، مقاله ای است از نويسنده اين سطور که سه سال پيش تحرير آن پايان گرفت و تاکنون منتشر نشده است. در آغاز بنا بود که اين مقاله همراه مستندات آن در يک مجموعه مقالات منتشر شود، اما انتشار آن مجموعه تاکنون به تعويق افتاده و نويسنده نيز بيش از اين ضرورتی در عدم انتشار آن نمی بيند. اين مقاله در اصل از مجموعه يادداشتهای...
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۸۷ ساعت ۱:۲۸
در نسخه خطی مجلد سوم المعتمد في اصول الدين نوشته متکلم برجسته معتزلی محمود الملاحمي الخوارزمي، که چند سالی پيش نسخه خطی آن در يمن پيدا شد و پروفسور مادلونگ آن را از همان زمان تاکنون در دست تحقيق دارند و بناست همراه بخش چاپ شده سابق آن که آن هم وسيله استاد مادلونگ و با همکاری آقای مارتين مکدرموت منتشر شده بود، همه در کنار هم و به صورتی انتقادی در تهران انتشار يابد،...
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۸۷ ساعت ۲۰:۳۸
سالها پيش شادروان استاد محمد تقی دانش پژوه در مجموعه مقالات نامه مينوی دو مشيخه زيدی را برای نخستين بار منتشر کردند. اين دو متن مشتمل بر اطلاعات گرانبهايی درباره زيديان ايران و کتابهای فقهی و مذهبی ايشان و به ويژه طبقات فقيهان آنان بود. با اين وصف پاره ای از اشتباهات در تصحيح آن دو متن راه يافته است که دليل آن هم مشکلات نسخه اساس طبع بود. نويسنده اين سطور به مناسبت...
جمعه ۸ شهريور ۱۳۸۷ ساعت ۴:۱۷
شايد حدود شش ماهی می شود که نويسنده اين سطور اين نيت و قصد را در همين سايت "بررسيهای تاريخی" اعلام کرده است که می خواهد در ذيل عنوان "از ره آورد يمن" و در سلسله مقالاتی مجموعه يادداشتهای خود را از نسخه های خطی کتابخانه های خصوصی و عمومی يمن در اين سايت معرفی کند. لازم به توضيح است که بخش اعظم آنچه از نسخه های خطی ياد شده در طول سالهای گذشته يادداشت کرده ام به کار...
پنجشنبه ۷ شهريور ۱۳۸۷ ساعت ۵:۰۰