دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همینک حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس می کند. همچنین در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

محمد ابو الحسن
۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۲۵
با سلام واحترام
در کانال تلگرامتان خواسته بودید که اگر کسی نسخه ای شناخته نشده از رجال ابن غضایری می شناسد برای شما معرفی کند. نمی دانم از نسخه مرحوم سید حسن صدر اطلاع دارید یا خیر . اگر مایلید آن را برایتان ارسال نمایم.



با تحیات
لطف می کنید. ایمیل من از این قرار است:
hf_ansari@yahoo.com

از لطفتان بی نهایت ممنونم.
محمد ابو الحسن
۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۲۵
با سلام واحترام
در کانال تلگرامتان خواسته بودید که اگر کسی نسخه ای شناخته نشده از رجال ابن غضایری می شناسد برای شما معرفی کند. نمی دانم از نسخه مرحوم سید حسن صدر اطلاع دارید یا خیر . اگر مایلید آن را برایتان ارسال نمایم.
وحید علوی
۳۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۰
با عرض سلام و احترام
لطفا در مورد واقعه وفات حضرت زهرا و آنچه شیعه در مورد عمر و برخورد وی با خانواده علی(ع) و شخص حضرت زهراعنوان می شود بفرمایید این واقعه تا چه اندازه سندیت تاریخی دارد؟ با تشکر

پاسخ: در این باره کتاب و مطلب زیاد منتشر شده و منابع شیعی و غیر شیعی زیادی از قدیم و جدید روایات را نقل کرده اند. همین دو سه سال اخیر چندین کتاب خوب در این موضوع منتشر شده و از آن طریق می توانید به روایات و داوری های موافق و مخالف در این زمینه دسترسی پیدا کنید.
داود قاسم پور
۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱:۴۴
سلام آقای دکتر انصاری
مقاله از شما به عنوان «كتابی کلامی بر اساس مذهب اشعری، اهدایی به خواجه نظام الملک» به آدرس: http://ansari.kateban.com/post/۸۴۹ منتشر شده است. آیا این مقاله پیش یا پس از درج در کاتبان، در نشریه یه یا مجله ها به صورت مکتوب منتشر شده است؟
با تشکر: دانشجوی با واسطه شما: داود قاسم پور



با تحیات
ممنونم از لطف عالی. گویا در کتاب بررسی های تاریخی من چاپ شده. الآن درست به خاطر ندارم.
داود قاسم پور
۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱:۴۴
سلام آقای دکتر انصاری
مقاله از شما به عنوان «كتابی کلامی بر اساس مذهب اشعری، اهدایی به خواجه نظام الملک» به آدرس: http://ansari.kateban.com/post/۸۴۹ منتشر شده است. آیا این مقاله پیش یا پس از درج در کاتبان، در نشریه یه یا مجله ها به صورت مکتوب منتشر شده است؟
با تشکر: دانشجوی با واسطه شما: داود قاسم پور
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۱۹۸٫۵۹۳ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۱۸۹ نفر
تعداد یادداشت ها : ۸۲۴

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مقالات مرداد ۱۳۸۷
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۷ ساعت ۴:۰۹
سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱:۵۴
...
دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱۳:۱۰
در تاريخ ادبيات کلامی و اعتقادی اسلامی شماری کتاب به موضوع عصمت انبياء اختصاص يافته؛ علاوه بر آن در تمامی کتابهای کلامی فصلی نيز در اين موضوع پرداخته شده است. در اين ميان البته بخشی از اين موضوع پاسخ به مواردی است که به عنوان خطاها و گناهان منسوب به انبياء بيان می شده و به ويژه به آياتی از قرآن که در آنها احتمال انتساب خطا و يا ذنبی به انبياء می رفته پرداخته شده و...
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱۲:۵۱
کتاب التحصين ابن طاووس که در تکميل کتاب ديگر او اليقين نوشته شده، مجموعه ای از روايات درباره فضائل حضرت امير را شامل می شود که تمامی آنها متکی است بر کتاب نويسنده ای به نام الحسن بن أبي طاهر أحمد بن محمد بن الحسين الجاوابى /الجاواني (شايد منسوب به محله ای گويا کرد نشين در حله) و با عنوان نور الهدى والمنجى من الردى. اين نويسنده امامی مذهب به هيچ روی شناخته شده نيست و...
چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱:۱۸
در شماره 89-90 مجله تراثنا متنی به عنوان مناظره مشهور شيخ صدوق با رکن الدوله بويهی منتشر شده که بی ترديد متنی ساختگی و تلفيقی است. متأسفانه محقق اين متن نسخه ای خطی از متن اين مناظرات که در کتابخانه مجلس موجود است را با دو متن ديگر که در مجالس المؤمنين (به فارسی) و کشکول بحراني (به عربی) آمده به شيوه ای غير علمی تلفيق کرده و متنی تازه برساخته است که نه نماينده نسخه خطی...
دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱۶:۱۸
ابو عبد الله جعفر بن محمد بن أحمد الدوريستي (380- زنده در 474ق؛ در مورد اخير، نک: جامع الأخبار منسوب به شعيري، ص 10 از چاپ نجف)، محدث و فقيه امامی معتبر ساکن ري است که عمری طولانی يافت و مشايخ متعددی را در عراق و ايران درک کرد. تحصيلات اصلی او در عراق بود و از جمله محضر شيخ مفيد را در اين شهر درک کرد. دوريستي در ري از اعتبار فراوان اجتماعی و مذهبی برخوردار بود به طوری که...
دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱۲:۱۳