دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

دوستدار اسلام
۲۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۲:۱۸
با سلام
استاد، لطفا مطلبی درباره کتاب "هِدایَةُ الاُمّة إلی مَعارفِ الاَئمّة" تالیف شیخ محمدجواد خراسانی(م ۱۳۹۷ ق) بنویسید. مرحوم آیت الله خراسانی دراین کتاب هم حکمت، عرفان و کلام را نقد میکند و هم با مبانی مرحوم میرزا مهدی اصفهانی( یا به اصطلاح امروزی ها مکتب تفکیک) مخالف است.
این درخواست را از این جهت مطرح کردم که این کتاب اخیراً مورد توجه حوزویان قرار گرفته و جلسات درسی متعددی برای آن برگزار میشود.
با تشکر
طیبه کرمی
۱۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۹:۲۰
جناب دکتر انصاری
با سلام و احترام، بنده به مناسبت کاری تحقیقی به مطالب و یادداشت های شما درباره فرید الدین (افضل الدین) غیلانی دست یافتم، تحقیقات و نکات شما بسیار جالب و قابل توجه بود، چندین سوال و نکته مبهم برای من باقی است: ۱. شما خبر از چاپ (رساله التنبیه .... من کتاب قانون) غیلانی توسط ایمن شحاده دادید، اما من مشخصات چاپ این اثر را نیافتم.
۲. شما از تصحیح و چاپ مجدد حدوث العالم غیلانی به همراه مقدمه مفصل خود خبر دادید، آیا این اثر منتشر شده است؟ مشخصات چاپ آن را من نیافتم.
۳. نسخه نویافته از افضل الدین در لایبزیک آیا همچنان فقط در همان کتابخانه قابل دسترسی است؟
۳. آیا مطالبی که شما درباره رابطه استاد و شاگردی غیلانی و نسخه های مبهم و منتسب به او در مجموعه های مختلف بیان فرمودید، جایی منتشر شده است؟

با تحيات
لطفا ايميلی بفرستيد. با احترام
ارش
۱۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۵:۱۰
لینک کانال تلگرام تون چی هست؟لطفا معرفی کنید ...ممنون
خیرالهی
۱۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۳:۴۰
با سلام
ایمیل آقای انصاری رو میخواستم.
ممنون میشم.
محمدجواد محمدی
۱۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲:۳۹
جناب آقای دکتر انصاری
سلام علیکم؛ با آرزوی سلامتی برای شما
بنده دانشجوی دوره دکتری شیعه شناسی هستم و قصد دارم برای نگارش رساله، موضوع: «عوالم پیشین از دیدگاه سه جریان غالیان،‌ متهمان به غلو و غیر متهمان به غلو تا پایان غیبت صغری (بررسی مقایسه ای)» را انتخاب و پژوهش را بر مدار آن پی گیری کنم.
سوالی که از حضرتعالی داشتم این است که؛ اولا: آیا عنوان مذکور،‌ موضوعی مناسب برای نگارش رساله است یا خیر؟ و ثانیا: بر فرض خوب بودن آیا در اولویت تحقیق قرار می گیرد یا خیر؟
با سپاس از حضرتعالی

سلام عليکم. موضوع خوبی است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۳۸۳٫۷۵۹ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۲۱۶ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱٫۱۸۶

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مقالات ارديبهشت ۱۳۸۶
...
يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۶ ساعت ۱۱:۴۸
چند نسخه ای که در کتابخانه های اروپايی ديده ام: 1- لمحات سهروردي. نسخه خطی کتابخانه واتيکان (عرب 873): نسخه ای کهن و مهم که در حلب کتابت شده است. چنانکه می بينيم اين نسخه حدود يک سالی پس از قتل سهروردی در حلب، کتابت شده است. از اين نقطه نظر که کتاب در شهر حلب کتابت شده، نکته جالب توجهی است. در پايان نسخه چنين آمده است: " وافق الفراغ من نسخه بمدينة حلب حرسها الله تعالی في...
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۶ ساعت ۰:۱۴
سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۶ ساعت ۳:۲۰
1- «بدانيد كه دين و شهرياري دو برادر توأم اند كه هيچ يك بي همزاد خود نتواند سرپا بايستد. دين بنياد و ستون شاهي بوده و پس از آن شهرياري نگهبان دين شده است. پس شهرياري ناچار به بنيادخود نياز دارد و دين به نگهبان خود. زيرا آنچه نگهباني ندارد، تباه است، و آنچه بنيادي ندارد، ويران».  عهد اردشير پاپكان، ص 53، ترجمة فارسي، ص 22  2- «اصل دوم آنكه هميشه (سلطان) تشنه باشد بديدار...
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۶ ساعت ۱۲:۳۸
در کتاب بزرگی که اين روزها، آخرين بازبينی ها را در آن اعمال می کنم و با عنوان روابط فرهنگی ايران و يمن در سده های ميانه منتشر خواهد شد، بخشی را به امامت زيديان در شمال ايران اختصاص داده ام. تاريخ مطالعات درباره حکومتهای زيدی شمال ايران، به ويژه با تحقيقات استاد مادلونگ و انتشار کتاب اخبار أئمة الزيدية و رساله دکتری ايشان با عنوان امام قاسم بن ابراهيم مرحله تازه ای...
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۶ ساعت ۱۲:۲۰
به مناسبت کنگره شيخ طوسی، حدود چهل سال پيش توسط شماری از محققان و از جمله مرحوم محقق طباطبايي کارهايی در رابطه با کتابشناسی نسخه های خطی شيخ طوسی صورت پذيرفت که بخشی از آنها منتشر شد و بعدها نيز آقای واعظ زاده و شماری ديگر پاره ای از فهرستها را منتشر کردند. با اين وصف هنوز جای يک کار اساسی در اين مورد خالی است؛ کاری از نوع کتابشناسی های کنگره شيخ مفيد از مرحوم...
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۶ ساعت ۴:۰۰
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۶ ساعت ۳:۱۹
...
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۶ ساعت ۰:۴۳
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۶ ساعت ۱۸:۳۵
اين روزها به سفارش ناشری که بناست مجموعه مقالاتی درباره تشيع در قرنهای 18 و 19 ميلادی منتشر کند , مقاله ای در رابطه با سيد عبدالله شبر و سهم او در جريان چالش فکری اصولی / اخباری شيعی متأخر می نويسم . اين کتاب در بيروت و به زبان انگليسی منتشر خواهد شد . در رابطه با زندگی و آثار شبر , با وجود اينکه خاندان او در عراق همچنان حضور دارند و عالمانی از بيت شبر فعاليت مي كنند ,...
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۶ ساعت ۱۸:۲۲
در رابطه با تحلیل بنیاد گرایی اسلامی معاصر , غربی ها تحلیلهای مختلفی تا کنون ارائه داده اند . اگر تا یکی دو دهه پیش در رابطه با جهان اسلام و پدیده های مختلف آن تنها مستشرقین و اسلام شناسان کلاسیک و تاریخی گرا اظهار نظر می کردند ولی در دوره اخیر انتروپولوژیستها ومردم شناسان غربی نیز در رابطه با پدیده های اسلامی معاصر اظهار نظر می کنند . در این میان ارنست گلنر ( مولف...
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۶ ساعت ۱۸:۱۹
...
يكشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۸۶ ساعت ۱۶:۵۹